• csillagaszat.hu
    csillagászat.hu
    Csillagászati hírportál

Mi történik a Tejútrendszer magjában?

Egy német vezetésű kutatócsoport új észlelési eredményeket közölt a Tejútrendszer centrumában még 2011-ben felfedezett G2 jelű gázködről, ami nagy valószínűséggel egy nagyobb gázáram része lehet.

Mi­ért nem om­lott össze az univerzum az ősrobbanás után?

Egy új eredmény megmagyarázhatja, hogy miért nem omlott össze az univerzumunk közvetlenül az ősrobbanás után, holott a Higgs-bozonnal kapcsolatos kutatások erre a forgatókönyvre utaltak.

A Blazskó-effektus továbbra is rejtély

Még a Kepler-űrtávcső négy évet felölelő adatai sem bizonyultak elégségesnek ahhoz, hogy eldőljön: van-e káosz az RR Lyrae csillagok rejtélyes fényváltozásai mögött.

Kezdők szerencséje – a 67P felfedezésének története

A Rosetta-Philae páros célpontját két fiatal, ukrán születésű szovjet csillagász fedezte fel 1969-ben. A Philae leszállása előtt az ESA interjút készített mindkét kutatóval.

A Philae a kalandos leszállás után “képeslapot” küldött az üstökösmag felszínéről

Megérkeztek az első képek a Rosetta Philae leszállóegységéről, amelyeket leereszkedése közben, illetve a végül sikeres leszállása után készített az üstökösmagról. A leszállás végső fázisa igen kalandos volt: úgy tűnik, mintha kétszer is visszapattant volna a talajról, mielőtt megállt volna.

Agilkia – ez lett a Rosetta leszállóhelyének új elnevezése

A Rosetta űrszonda Philae leszállóegysége számára kijelölt leszállóhely nevet is kapott: Agilkia, a nílusi sziget után. Közben javában folynak az előkészületek a felszíni minilaboratórium leszállására.

Magyar kutató a HST-vel: új ismeretek az ISON-üstökösről

A tavaly év végére látványosnak ígérkezett, de aztán a Nap közelében sajnos szétesett ISON-üstökös magjának méretét és lehetséges tengelykörüli forgási idejét sikerült még jóval az üstökös napközelsége előtt meghatározni a Hubble-űrtávcsővel.

Hogyan keletkezik a nóvák gamma-sugárzása?

Erre a kérdésre kereste a választ egy magyar csillagásszal is “megerősített” kutatócsoport – a rádiótartományban. Publikációjuk a rangos Nature folyóiratban jelent meg.

A Rosetta üstököse egyre aktívabb és látványos porsugarakat dob ki magából

A Naphoz közeledve a Rosetta űrszonda célüstököse egyre aktívabb, így a szonda képfelvevői látványos felvételeket készítenek a magból induló porkiáramlásokról.

Bolygó után üstököscsaládokat is találtak a kö­ze­li fiatal csil­lag kö­rül

Az ESO HARPS spektrográfjának mérései alapján francia csillagászok majdnem 500 egyedi üstököst azonosítottak a β Pictoris csillag körül és azt is megállapították, hogy ezek két családba szerveződnek.

Magyar csillagászok eredménye: a marsi üstökös a Herschel-űrtávcső szemén át

Amatőr-profi együttműködés felsőfokon: még 2013 elején infravörös mérések készültek a hétvégén a Mars mellett elhaladt Siding Spring-üstökösről, amelyek alapján jellemezhető volt az aktivitás nagy naptávolságban. A kutatás vezetője Kiss Csaba magyar csillagász.

A Mars, ahogyan még soha nem láttuk

Nem egészen egy hónap után megérkeztek a NASA MAVEN űrszondájának első adatai a Mars felsőlégköréről. Az ultraibolya képek a vörös bolygót körülvevő oxigén-, szén- és hidrogénkoronát mutatják.

Láthatatlan kráter a Lutetián

A Rosetta-űrszonda fotóin látható barázdák elrendezése arra utal, hogy a Lutetia feltérképezetlen oldalán is léteznie kell egy nagyméretű becsapódási kráternek.

Lefényképezték a korai Naprendszer hasonmását

A University of Arizona kutatói – köztük honfitársunk, Balog Zoltán – két porgyűrűt és egy nagy, kiterjedt porburkot fedeztek fel egy fiatal csillag körül. Így nézhetett ki a Naprendszerünk is közvetlenül a születése után.

Simán leszállt a Philae az üstökösön – európai és egyben magyar űrsiker is!

2014. november 12-e mérföldkőnek számít majd az űrkutatás, illetve a Naprendszer kutatása történetében: a Rosetta európai űrszonda Philae leszállóegysége simán leszállt az üstökösmag felszínére. A sikerben magyar mérnököknek és kutatóknak is jelentős része van.

Születő bolygórendszert örökített meg az ALMA

Minden eddiginél részletesebb kép készült a HL Tauri csillagot körbevevő protoplanetáris korongról, amelyben már a fiatal bolygók nyitotta rések is megfigyelhetőek.

Mit tudunk ma a Rosetta üstökösének magjáról?

Meghatározták a Rosetta űrszonda üstököse magja két alkotórészének méretét a kis égitest felszínének 70%-os feltérképezettsége alapján. Az adatokból előzetesen egyéb paraméterek is kiszámíthatóak voltak.

Végre megvan a New Horizons második célpontja!

A Hubble-űrtávcső segítségével az utolsó pillanatban sikerült azonosítani egy kisméretű égitestet, amelyet felkereshet az űrszonda, miután elrepült a Pluto mellett. A megközelítésére 2019. januárjában kerül sor.

Gyönyörű felvétel a Hold túlsó oldaláról

Folytatódik a Hold ostroma. A Chang’e 5T1 a Hold túlsó oldalát és a Földet örökítette meg egy varázslatos felvételen.

Lefotózta a MESSENGER a Merkúr jegét

Az űrszondának sikerült megpillantania a Merkúr örökké sötét krátereinek mélyén rejtőző vízjég-lerakódásokat. A jég kinézete és mennyisége azt sejteti, hogy a lerakódások viszonylag fiatalok lehetnek.

Marsközelben a Siding Spring-üstökös!

Vasárnap este fél kilenc előtt a C/2013 A1 (Siding Spring)-üstökös elhalad a Mars mellett, ami minden idők legjelentősebb üstökös-bolygó közelítése lesz.

Szél­ső­sé­ges idő­já­rást tér­ké­pez­tek fel egy ex­o­boly­gón

Egy amerikai kutatókból álló csoport a Hubble-űrtávcső észlelései alapján elkészítette az eddigi legrészletesebb hőmérsékleti és vízpára-eloszlási térképet egy távoli planéta szélsőséges paraméterekkel rendelkező légköréről.

Mi hajtja a csillaggyárakat?

Az óriás fekete lyukak nem csak pusztítanak: sikerült kimutatni, hogy a csillagközi anyag felkavarásával a csillagkeletkezést is képesek működtetni a galaxisukban.

• Magyarország megújul