A Fátyol-köd a Hattyúban

Ötezer évvel ezelőtt szupernóva robbant a Hattyú csillagképben. A robbanás maradványa egyike a legszebb szupernóvamaradványoknak: a lassan táguló Fátyol-köd.

Lubai Csaba, Eger

A Fátyol-köd egy ötezer évvel ezelőtti szupernóva-kitörés maradványa, mely finom égi fátyolként úszik a Hattyú csillagkép végtelenbe futó csillagmezein.

A Hattyú csillagképben látható Fátyol-köd hivatalos NGC-sorszámai (6960, 6979, 6992 és 6995) is sejtetik, hogy hatalmas ködkomplexumról van szó. A Fátyol-köd hatalmas kiterjedésű objektum, hatszoros holdátmérőnyi ívét nagyobb távcsövekkel már csak részleteiben lehet megörökíteni. Ilyen látványos fátyolrészlet a hét csillagászati képe is.

A finom szerkezetű emissziós ködösség egy kb. 5000 évvel ezelőtt felrobbant szupernóva maradványa, tőlünk 1400 fényévnyire helyezkedik el. A szupernóva robbanásakor nagyjából -8 magnitúdós fényességet érhetett el, ami megfelel az első (vagy utolsó) negyedben levő Hold fényességének.

2013w38-nagy

A hét csillagászati képén ezúttal a ködkomplexum leglátványosabb részletét, az ún. nyugati fátylat (NGC 6960) csodálhatjuk meg. A kép 200/800-as Newton-távcsővel és Canon EOS 450D fényképezőgéppel készült, mintegy 4 óra össz-expozícióval.