A Hattyú égi fátyla

A Fátyol-köd egy ötezer évvel ezelőtti szupernóva-kitörés maradványa, mely finom égi fátyolként úszik a Hattyú csillagkép végtelenbe futó csillagmezein.Éder Iván, Ágasvár

A Hattyú csillagképben látható Fátyol-köd hivatalos NGC-sorszámai (6960, 6979, 6992 és 6995) is sejtetik, hogy hatalmas ködkomplexumról van szó. A Fátyol-köd hatalmas kiterjedésű objektum, hatszoros holdátmérőnyi ívét nagyobb távcsövekkel már csak részleteiben lehet megörökíteni. Ilyen látványos fátyolrészlet a hét csillagászati képe, mely az NGC 6992-t ábrázolja.

A finom szerkezetű emissziós ködösség egy kb. 5000 évvel ezelőtt felrobbant szupernóva maradványa, tőlünk 1400 fényévnyire helyezkedik el. A szupernóva robbanásakor nagyjából -8 magnitúdós fényességet érhetett el, ami megfelel az első (vagy utolsó) negyedben levő Hold fényességének.

2007w41_nagyA hét csillagászati képe Ágasvárról készült 2007. július 10-én, az MCSE 2007. július 9-16. között megtartott ifjúsági táborán. TMB 130/780 apokromát képsík korrektorral, átalakított Canon EOS 350D, Synta EQ6 + Boxdörfer DynoStar, 72/500 refraktor, SBIG St-4, 17×10 perc expozíció ISO 800 érzékenység mellett, Baader UHC-S szűrő.

A hét képét ezúttal szavazással választottuk ki, a Csillagfényes éjszakák c. kiállítás anyagából. A szavazásra a kiállítás megnyitója után került sor, az Asztrofotós találkozó hallgatósága szerint ez a kép volt a legjobban sikerült alkotás. A kiállítás az Óbudai Művelődési Központ San Marco Galériájában tekinthető meg.