A Nagy Medve galaxisai

A Nagy Medve csillagkép két meghatározó galaxisa az M81 és az M82. Pazar „közelfelvételek” a csillagvárosokról!

Fényes Lóránd, Piliscsév

Az M81 és M82 a Lokális csoport közelében fekvő galaxiscsoport két meghatározó tagja. Felfedezőjük Johann Elert Bode, aki 1774. december 31-én talált rá az északi félgömb egyik legfényesebb galaxisára és kísérőjére. Charles Messier-t nem Bode, hanem Pierre Méchain értesítette 1779 augusztusában, aki nem tudván a korábbi felfedezőjükről, mindkét objektumot újra megtalálta. A páros 1781. február 9-én került be az ismert katalógusba.

Az M81 (felfedezője után Bode galaxisának is nevezik) valamikor az elmúlt néhány tízmillió évben találkozott az M82-vel, más néven a Szivar-galaxissal. Az interakció következtében a gravitációs erők felerősítették az M81-ben a csillagkeletkezés ütemét, az M82 középső részét pedig jóformán széttépve a mag legnagyobb részét eltakaró porsávokat hozott létre, illetve néhány ezer fényév átmérőjű körzetben nagy tömegű csillaghalmazok keletkezését váltotta ki. Ennek köszönhető, hogy infravörös tartományban az M82 az északi égbolt  legfényesebb galaxisa. Az M81 magjának egyik oldalán látható erős porsáv  ugyancsak a találkozáskor jöhetett létre. Érdekesség még, hogy a mag két oldalából érkező fény Doppler-eltolódása alapján úgy tűnik, hogy a külső részek lassabban forognak, mint az általunk ismert hasonló galaxisok többségében. Ez arra utal, hogy az M81-ben kevesebb lehet a sötét anyag mint a megszokott.

2012w06-nagy
A kép több éjszaka alatt készült. Január 18-án az eső után röviden csodálatos tisztaságú ég fogadott. A Budapesthez közeli észlelőhely ellenére sok részletet láttam a nyers képeken. Sajnos csak 7 felvétel készült, majd az ég beborult. Az ezt követõ napokon hozzáfotóztam: először szűrő nélkül, majd UHC szűrővel (a vörös kiemelése végett). A jó alapanyagot a részletekre, a többit meg a zajosság eltüntetésére felhasználva 6 óra expozícióból készült a fenti kép. Távcső: Orion 200/800 Newton, SkyWatcher HEQ-5 mechanika.