Kisbolygó a Fiastyúkban

Az ekliptika közelsége miatt a Fiastyúkot időnként kisbolygók háborgatják. Képünk a (407) Arachne áthaladását mutatja a csillaghalmaz előtt.

Somogyi Péter, Tata

Az Arachne kisbolygót Max Wolf fedezte fel 1895. október 13-án Heidelbergből. Az akkori szokásoknak megfelelően nőies hangzású, mitológiai vonatkozású nevet kapott az égitest, amely a modern mérések szerint 95 km átmérőjű lehet. Pályahelyzete miatt a 4,15 éves keringési idejének megfelelőn nagyjából 4 évente rendszeresen megközelíti a közismert Fiastyúk halmazt a Bikában. Idén nem csak közelítés történt, hanem el is haladt a halmaz előtt az égitest, melyet Somogyi Péter fotózott le véletlenül, tesztképek készítése során, majd Juhász András segítségével azonosították a betolakodót: „A kb. 5 perces képeket kézzel vezettem (EQ-6 mechanikán, közepes szélben), bemelegítésképp csináltam amíg lehűl a távcső, kb. 5-10 perces kihagyásokkal (dark meg egyéb teendők). Az utolsó képen egy műhold is áthaladt, ez egy vonalnak látszik.”

2011w12-kozepes

A felvételek egy 200/1000-es Newton-távcsővel és Canon 400D vázzal készültek március 6-án este 18:30 és 19:41 UT között. A 14 magnitúdós kisbolygó már hónapokkal oppozíciója után van, így gyors, előretartó mozgást végez. A képkivágás jobb alsó szélén a 4,2 magnitúdós Merope fényeskedik.