A Napraforgó-galaxis

A nyári égbolt egyik érdekes spirálgalaxisa a Vadászebek csillagképben látható M63, más néven Napraforgó-galaxis.

Pósán Tibor, Tököl

Charles Messier katalógusában a 63. sorszámot viselő galaxis csodaszép csillagváros a Canes Venatici (Vadászebek) csillagképben. A 37 millió fényév távolságra levő galaxis összfényessége kb. 8,6 magnitúdó, azaz kisebb távcsövekkel is felkereshető sötét, fényszennyezéstől mentes égen. A galaxist valójában nem Messier, hanem Pierre Méchain fedezte fel 1779. június 14-én, s Messier még aznap felvette katalógusába. A 10×6 ívperc méretű halvány ködfolt egyike a legelsőként felismert spirálszerkezetű galaxisoknak: Lord Rosse 1850-ben 14 galaxist sorolt fel spirálkarokkal, köztük az M63-mal. Noha 6 fokkal délebbre látszik az M51-től (Örvény-köd), távolságuk nagyon hasonló, s több halvány galaxissal együtt alkotnak egy nagyobb galaxiscsoportot.

2010w26-nagy

A hét csillagászati képe Tökölön Készült, az SG-1 csillagdában SW 250/1200-as távcsővel és átalakított Cannon EOS 350D fényképezőgéppel, 32X6 perc expozícióval és ISO 800-as érzékenységgel.