A Pacman-köd

A Pacman-köd a híres videójátékról kapta a nevét, mert a köd alakja nagyon hasonlít a játékbeli főszereplő alakjára.

Tóth Gábor, Ágasvár, Nagy Hideg-hegy

A ködöt Edward Emerson Barnard fedezte fel 1883-ban, az NGC-katalógusban NGC 281 azonosítóval szerepel, míg a Sharpless-katalógusban az Sh2-184 jel azonosítja. A köd a Cassiopeia csillagkép irányában látszik, nagyjából 9500 fényév távolságra van a Földtől. Az objektum iránya és távolsága alapján a Tejútrendszer Perseus-karjában helyezkedik el. A köd látszó mérete körülbelül 35 ívperc, ami egy kicsit nagyobb, mint a telehold korongjának átmérője. A köd távolságában ez hozzávetőleg 48 fényév átmérőnek felel meg.

20140202-hetkepe
A felvétel 2013 október-december között készült négy különböző éjszakán (Ágasvár, Nagy Hideg-hegy), Sky-Watcher Quattro 10″ távcsővel és átalakított Canon EOS 450D fényképezőgéppel. Az expozíciós idők: 40×420 s (ISO800), 104×210 s (ISO 1600), 45×210 s (ISO1600), 41×210 s (ISO1600)

Ahogy az az aktív HII régióknál megszokott, a Pacman-köd is olyan csillagközi gáz- és porfelhő maradványa, amelyben csillagkeletkezés zajlott a közelmúltban. A frissen született O és B színképosztályú csillagok alkotják a ködhöz tartozó nyílthalmazt, az IC 1590-et. A halmaz csillagainak kora mindössze néhány millió év. A halmaz fiatal csillagai, különösképpen a HD 5005, a halmaz legfényesebb tagja felelős az erős sugárzásért, ami felforrósítja és ionizálja a gázokat. A csillagok együttes csillagszele óriási buborékot fúj a csillagközi por- és gázfelhőbe. A felhő sűrűbb részei jobban ellenállnak a csillagszélnek, csomókat, úgynevezett Bok-globulákat hozva létre. A globulák képesek elnyelni a csillagszelet, leárnyékolva a mögöttük lévő területeket. A kialakuló struktúra a csillagszél forrása felé mutató sűrűbb fejből és a mögötte megmaradó ritkább csóvából áll, hasonlóan a híres Teremtés Oszlopaihoz. Ezek a struktúrák a kép közepétől kicsit balra figyelhetők meg, az oszlopszerű, a kép közepe felé mutató alakzatokként. A köd előterében látható sötét foltok hasonló oszlopok, amelyeket éppen a hosszanti tengelyükkel párhuzamos irányból látunk. A csillagszél keltette nyomás következtében a globulák sűrűsége növekszik, ami kedvező feltételeket teremt egy újabb csillagkeletkezési hullám beindulásához.