A Szélkerék-galaxis

A Szélkerék-galaxis az egyik legcsodálatosabb spirális csillagváros hazánk égboltján. A Nagy Göncöl csillagkép irányában látható.Francsics László, Dán András, Visnyeszéplak

2012 tavaszán egy szép helyről, a Zselicből, Visnyeszéplakról sikerült ad-hoc, terv nélkül tiszta eget és galaxisok sokaságát elcsípnem. A két éjszakán át készült kép megannyi meglepetéssel szolgált, ugyanis az ég különleges mélységébe enged bepillantást. Messier katalógusában a 101-es sorszámot viselő ködösséget Pierre Méchain fedezte fel 1781-ben. Az M101, másképpen NGC 5457 vagy Szélkerék-galaxis (angolul Pinwheel Galaxy) csillagmetropolisz, ami a kozmosz spirális csillagvárosainak legnagyobbjai közé tartozik. A kozmikus struktúra lapjával fordul felénk, így feltárul szerkezetének lenyűgöző tisztasága és finom részletei. Az M101 egyike azoknak a galaxisoknak, melyeket a Hubble űrtávcső a Hubble-állandó pontosítása céljából vizsgált meg. Az űrtávcső 2006-ban készült felvétele a valaha készült legnagyobb felbontású spirálgalaxist ábrázoló kép.

2013w01-nagyA felvétel 200/800-as Newton-távcsővel (+TeleVue Paracorr Type-1) készült, 6 óra expozícióval (+6 óra H-alfa expozíció), Canon EOS 350D fényképezőgéppel. Köszönet Dán Andrásnak a H-alfa felvételekért!