Az IC 405 és vidéke

Az IC 405 emissziós köd (népszerű nevén Lángoló csillag-köd) egy forró, O típusú csillag, az AE Aurigae közelében helyezkedik el. Népszerű témája az asztrofotósoknak és a vizuális észlelőknek egyaránt.

Fényes Lóránd, Piliscsév

Az AE Aurigae története szorosan összefonódik a mű Columbae csillagéval. Nagyjából 2,7 millió évvel ezelőtt ez a két csillag az Orion-ködben került kölcsönhatásba egymással, majd ennek hatására kilökődtek. Mára 66 fokos távolságban találhatók egymástól az éjszakai égbolton. Az AE Aurigae áthaladva a csillagközi teret kitöltő gáz és porfelhőkön, ezeket beragyogva valóban igazi lángoló csillagként mutatja magát. A kép bal alsó harmadában található NGC 1893 csillaghalmaz és az ezt körülvevő IC 410 emissziós ködösség jóval távolabb fekszik az IC 405 régióhoz képest. Utóbbi csupán 1500, előbbi 12000 fényévre helyezkedik el Földünktől. Legérdekesebb részei a kék OIII régióban úszkáló ebihal formájú képződmények. Ezek a környezetüknél sűrűbb, hűvösebb gáz- és porképződmények megközelítőleg 10 fényév hosszúak, valószínűleg jövőben megszülető csillagoknak adnak helyt. A csillagközi szél és sugárzás által formálva a farokrész jóval túlnyúlik a csillaghalmaz központi régióin.

lorand_fenyes_IC405_mosaic

A kép mozaikfotó, mivel a két objektum kiterjedése még a 0,75x-ös reduktorral csökkentett 412 mm-es látómezőt is jelentősen meghaladja. Mivel az objektum ilyen részletesen HST palettában érzékelhető, a fotó Ha, OIII és SII szűrőkkel készült a Szív-köd fotójánál már pontosabban részletezett módon. Összesen több mint 18 óra expozícióra volt szükség, ami 23 x 30 perc Ha, 11 x 15 perc OIII, 17 x 15 perc SII csatornákra oszlik fel. Az elkészítése a hosszú és ínséges felhős időszakból felszabaduló karácsony környéki hidegfrontok idején vált lehetővé, gyönyörű, hideg, téli éjszakákon. A piliscsévi felszerelés SkyWatcher Esprit 100/550 távcsőből, SkyWatcher AZ-EQ6 mechanikából és QHY IC8300 hűtött csillagászati mono kamerából áll.