Az M78 az Orionban

2073

Az  Orion csillagkép egyik érdekes objektuma az M78 reflexiós köd, melynek különös megjelenést kölcsönöz a visszavert csillagfény.

Hölgye Attila, Piszkés-tető

A kicsit feljavított SW 200/1000-es távcsőtubusom kipróbálására nem egy kicsi, halvány csillagkeletkezési régiót választottam, hanem inkább egy szép, és viszonylag nagy objektumot az Orion konstellációban. Így esett a választás erre a sokat fotózott, részletgazdag diffúz reflexiós ködre, amely az Orion molekulafelhő része. Az objektum egyébként 1600 fényévnyire van bolygónktól, és közel ötven T Tauri típusú változócsillagot tartalmaz.

Picture saved with settings applied.
Január 29-én elképesztően rossz seeingnél, száraz levegő mellett (a páratartalom 17% volt) kezdtem fotózni az objektumot úgy 18:00 körül. A fényképezést kicsivel éjfél után be kellett fejeznem, mert elkezdett fújni a szél. Bár a levett harmatsapka némiképpen könnyített a vezetésnek, mégis megunva a háromszög alakúra formálódott csillagokat, kerestem másik objektumot gondolván, hogy majd másnap folytatom a fotonok gyűjtését.

A kis Atik 314L kamera -25°C-ra hűtve dolgozott, így most elegendő volt a három elkészített dark-felvétel. A kész csatornákat szokás szerint MaximDL segítségével stackeltem össze, jó volt látni, hogy különösebben nem fog igényelni komolyabb utómunkálatot. Ezt egyébként a vizuális látvány mellett a hisztogram is igazolta. A képek kidolgozására mindennel együtt másfél órát szántam. Lehetne szebb, cifrább is, de azt gondoltam, hogy meghagyom a képet ebben a természetesnek tűnő állapotban, és nem gyötröm tovább órákig, csak azért, hogy valamivel több részletet kicsikarjak belőle.