Belvárosi csillagok

Gyönyörű tiszta égbolt alatt fényképeztem a lenyugvó holdsarlót Veszprém belvárosában egy parkból. Holdnyugta után nem tudtam azonnal hazamenni, mivel olyan gyönyörűen ragyogtak a csillagok, hogy nem volt szívem otthagyni. Még a város szívéből is kezdett előtűnni a Tejút szalagja.

Landy-Gyebnár Mónika, Veszprém

Nem túl gyakori eset, hogy az amúgy erősen fényszennyezett belvárosunk egén megmutassa magát a Tejút, évente maximum 8-10 olyan este van, amikor látható. Szerencsére ezen az estén pont egy ilyen eseményt figyelhettem meg az éjjeli rovarok és a rájuk cikázva vadászó denevérek közt.

A park gyakorlatilag egy szálloda parkja, s egyik végében egy kicsike, hangulatos, vízhez illő növényzettel körbeültetett tavacskában ring a közeli forrásból idevezetett víz. A tó körül magas fák szűrik az utcai lámpák fényét, de amúgy olyan sötét maga a tó, hogy csak a benne tükröződő csillagokról lehet észrevenni, hol kezdődik a víz. Ideális helyszín tehát városi csillagfotózásra!

A tó partján kerestem egy pontot, ahonnan körpanorámát lehet készíteni, ahonnan egy lámpa sem világít bele közvetlenül a képbe. Mivel szép volt a park és a tavacska növényzete, így a „kisbolygó” vetületű panoráma mellett döntöttem, már csak azért is, mert egy ilyen pont külön kis világ a belvároson belül.

A "mi kis bolygónk" Veszprém belvárosából. A felvétel 2014. július 1-jén készült.

A „mi kis bolygónk” Veszprém belvárosából. A felvétel 2014. július 1-jén készült.

Ha csak egy kicsit is párás lett volna a levegő, nem tudtam volna ilyesmit fényképezni, hisz a pára, szóró hatása révén megsokszorozza a fényszennyezést és narancsszínű homályba burkolja az eget. Erősebb hidegfrontokat követően azonban érdemes megpróbálkozni a városi égbolt megörökítésével. Jó ötlet egy esti séta során felderíteni a saját lakóhelyünket, hogy hol vannak olyan kis zugai, ahonnan a lehető legszebb látványt nyújtják a csillagok, kihasználni a hasonlóan tiszta időt, hisz bármikor nem tudunk a városból elszabadulni sem. Talán egy csepp kárpótlást tud adni a kivilágított utcák, neonszínekben ragyogó reklámfeliratok, égbe nyúló reflektorkévék csillaggyilkos világáért, ha rátalálunk a városunk legsötétebb pontjaira! Bízzunk abban is, hogy talán eljön majd egy olyan korszak, amikor a fényszennyezést a racionálisabb és sokkal kevésbé energiapazarló világítás váltja fel, s akkor majd sokkal többen örülhetnek az égbolt látványának városi lakosként is.