Északi Trifid

A híres Trifid-köd nagyon halvány és jóval kevésbé impozáns testvére az 1579-es számot kapta az NGC katalógusban. Megörökítése egyáltalán nem volt könnyű feladat, hiszen nagyon halvány, kifejezetten „rejtőzködő” objektumról van szó.

Fényes Lóránd, Piliscsév

A Perseus az északi égbolt egyik grandiózus csillagképe, számos szép formációt rejt. Ilyen a címadó objektum is. Bár az a hármas tagolódás nem vehető ki a ködösségben, mint az eredeti Trifidben, karakterében valóban hasonlít: kék és piros színek jellemzik, hasonló sötét porsávokkal, csakúgy, mint a nagy testvérnél. A keleti oldala ovális mag forma, a nyugati részben filamentek észlelhetőek. Néhány fényes csillag nyílthalmazba rendeződve, ragyogva díszíti az objektumot.

A 3 fényév kiterjedésű Északi-Trifid hiába halványabb, mégis közelebb fekszik planétánkhoz, mint a Messier 20-as: nagyjából 2100 fényévnyire. Azonban szemben a híres társával, itt a vörös szín máshogy képződik. A csoport központi csillaga, a reflexiós-köd vöröses megjelenéséért felelős fiatal LkHa(alfa) 101 nem is látszik, pont a központi porsáv rejti el előlünk. A csillag HAeBe típusú: H-alfa emitter B csillag emissziós sávokkal, azaz az emisszió a megszokottól eltérően a csillag színképében van, nem a ködben. Ez utóbbi csak reflexiót mutat: a vörös színt a por okozza.

eszaki-trifid-fenyes

Nagyon érdekes objektum még a képen balra fellelhető hullámzó porsáv, aminek a végén szintén egy kék reflexiós köd található. Mivel a képet nem terveztem, nem is tudtam róla. Látványos a porköd végén kialakult lófej, vagy talán csikóhal-fej forma.

A fénykép a Bay Zoltán Tehetséggondozó Alapítvány Csillagászati és Környezetvédelmi Oktatóközpontjának támogatásával készült el. Köszönet a távcső, a tartozék műszerek rendelkezésre bocsátásáért!