Galaxislánc

Lánc, lánc, galaxislánc… A Virgo csillagkép területén figyelhető meg a galaxisoknak az a láncolata, amely az örmény csillagász, Markarjan nevét viseli.

Bagi László, Ágasvár

Legújabb fotómon a Virgo-halmaz egy részletét próbáltam megörökíteni, amelyen az M86 galaxis, és a szomszédos galaxisok láthatók. A Virgo-halmaz egy szabálytalan galaxis halmaz, amely galaxisok ezreit foglalja magába. A Szűz csillagképben helyezkedik el a Földünkhöz legközelebbi galaxishalmaz, amely 56 millió fényév távolságra található tőlünk. Több fényes galaxist is magába foglal. Ezek közül a legismertebbek a spirális M100 és a szuperóriás M87 galaxis.

markarjan-virgo-bagi-laszlo
A Markarján-lánc a Virgo-galaxishalmazban. Középen a legfényesebb csillagváros az M86, tőle jobbra az M84 látható. A kép bal szélén az M87 jelű galaxis látható.

A fotót Ágasváron készítettem. Eredetileg más célpont volt erre az éjszakára kiszemelve, de a viharos erejű szél és a változékony ég miatt a 200/800-as Newtonnal képtelenség volt értékelhető fotókat készíteni. Így került fel a mechanikára a Skywatcher Esprit 80/400 APO. Ez a távcső méreténél fogva sokkal stabilabbnak mutatkozott a nagy szélben. Mindig készítek minden távcsőhöz fotótémát, ezért gyorsan tudtam váltani, és elkezdődhetett a fotózás. Este hét órától másnap reggel öt óráig fotóztunk. A szél teljesen kimerített. Tetézte a nehézségeket, hogy sátorral voltunk, így a fotózás befejezéskor sem volt túl komfortos a pihenés. Mindenképp megérte, hiszen a képek feldolgozását követően fantasztikus részletek bújtak elő: megszámlálhatatlan galaxis és objektum látható a végleges fotón.

A galaxislánc tagjainak közös sajátmozgását Benjamin Markarjan (1914-1985) örmény csillagász ismerte fel a hatvanas években.