Hale-Bopp, az óriás üstökös

Éppen tíz évvel ezelőtt, 1997 tavaszán, estéről estére egy rendkívül látványos kométa vonta magára az érdeklődők figyelmét: a Hale-Bopp-üstökös.Berkó Ernő, Ludányhalászi

1997 márciusában és áprilisában egy rendkívül fényes kométa vonta magára a csillagászat iránt érdeklődők figyelmét: a Hale-Bopp-üstökös. A nevezetes égitestet két amerikai amatőrcsillagász, Alan Hale és Thomas Bopp fedezte fel egymástól függetlenül, 1995 nyarán. Az ezredvég fényes üstököse egyike a történelem során észlelt legérdekesebb kométáknak. Másfél éven keresztül lehetett szabad szemmel megfigyelni – ezzel minden idők leghosszabb ideig látható szabadszemes üstököse. Sokak számára emlékezetes marad látványos por- és ioncsóvja, és a mag által ledobott porhéjak látványa.

A Hale-Bopp-üstökös megjelenését óriási érdeklődés kísérte. Repülőjáratokat szerveztek megfigyelésére, sőt, egy szekta tagjai kultikus öngyilkosságot is elkövettek az üstökös megjelenése miatt. A fényes, látványos üstökösök megjelenésekor nem szokatlanok az ilyen hisztérikus események – a Halley-üstökös 1910-es itt jártát hasonló események kísérték.

2007w13_nagyA hét csillagászati képét Berkó Ernő készítette 1997. április 12-én, 20:33-20:35 UT között, Kodak PJC 1600-as filmre, 2,8/20 mm-es objektívvel, kézi vezetéssel. Az üstökös az erős holdfény mellett is igen feltűnő látvány volt.