Itt a Lovejoy-üstökös!

Üstökös tartja izgalomban a csillagászat iránt érdeklődőket. A C/2014 Q2 (Lovejoy) puszta szemmel éppen észrevehető bolyhos csillagként látszik, igazi természetét csak komolyabb távcsővel deríthetjük fel.

Szitkay Gábor, Nyúl

Senki se keressen „zöld fényben ragyogó” csóvás égi vándort az égen, a 4 magnitúdós égi vándort szabad szemmel ugyan meg lehet figyelni, de a színét semmiképp nem vehetjük észre. Ahhoz már jelentős fénygyűjtő képességű távcső szükséges, de senki se várjon olyan színkavalkádot, mint amit napjaink DSLR-kamerái „látnak”.

A C/2014 Q2 (Lovejoy)-üstökös az ausztrál Terry Lovejoy amatőrcsillagász ötödik felfedezése. Lovejoy eleinte teleobjektívekkel és DSLR gépekkel, majd egy mindössze 20 cm-es távcsővel és a hozzákapcsolt CCD-vel eddig öt üstököst fedezett fel. A mostani felfordulást okozó üstökösét 2014. augusztus 17-ei felvételein találta a Puppis csillagkép déli részén. A számítások szerint napközelségét csak idén január 30-án éri el 1,3 CSE-re központi csillagunktól. Ez nem különösebben jelentős, ám szerencsés helyzete folytán a hónap elején 0,475 CSE-re megközelítette bolygónkat, fényessége az újabb észlelések szerint 4 magnitúdó körüli, sokkal fényesebb, amint azt a felfedezése után számították. Lám, vannak pozitív fordulatok is a Naprendszerben!

A Lovejoy-üstökös 2015. január 13-án este 5/400 mm-es Canon teleobjektívvel, 21x139 s expozícióval. Az üstökös a felvételek során elmozdult a csillagos háttérhez képest. A felvételen kitűnően látható a szálas szerkezetű ioncsóva.
A Lovejoy-üstökös 2015. január 13-án este 5/400 mm-es Canon teleobjektívvel, 21×139 s expozícióval. Az üstökös a felvételek során elmozdult a csillagos háttérhez képest. A felvételen kitűnően látható a szálas szerkezetű ioncsóva.

A mostani Lovejoy-üstökös látványa persze messze-messze elmarad a C/2011 W3 (Lovejoy)-étól, azonban mi ennek is örülünk, mivel még hónapokon át tudjuk követni otthonos égi környezetben, az északi égbolton.

Csatlakozzon Ön is a Magyar Csillagászati Egyesülethez. Minden érdeklődőt szeretettel várunk!    www.mcse.hu