Kettőscsillag a Kígyótartóban

Hét és fél méternyi fókusztávolságával az MTA KTM CSKI piszkés-tetői 50 cm-es távcsöve kiválóan alkalmas szoros kettőscsillagok felbontására, megörökítésére.

Farkas Ernő, Piszkés-tető

Egy viszonylag ritkán észlelt fizikai kettőscsillagot választottunk a hét felvételének. A tau Ophiuchi „elhanyagoltságát” negatív deklinációjának köszönheti. Alacsonyabb horizont feletti magasságban a szorosabb kettősök felbontása mind vizuálisan, mind fotografikusan – a vastagabb légrétegen áthaladó fény miatt – komoly kihívást jelent. A szabad szemmel is látható ötös fényrendű csillagot legkönnyebben az ismert Scutum (Pajzs) csillagképtől nyugatra indulva kereshetjük fel.

Felfedezése F.G.W. Struve nevéhez fűződik, aki a két csillag legszorosabb állapota, azaz periasztronja környékén mérte először 1835-ben: a szeparálás a kor akkori technikai színvonalán kiemelkedő eredménynek számított a maga 0,4 ívmásodpercével. A pályamozgást mutató kettős keringési periódusa 257 év S. Wierzbinski 1959-ben végzett számítása alapján. Az elkövetkezendő években megfigyelése egyre nehezebbé válik, de jó nyugodtság mellett már 10 cm körüli távcsőátmérővel is érdemes próbálkozni vele. A rendszer érdekessége, hogy a főcsillag önmagában spektroszkópiai kettős, továbbá egy harmadik, 11,3 magnitúdós kísérőt is katalogizáltak 100”-re PA=125 irányban.

2008w02-nagy

Farkas Ernő felvétele az MTA KTM CSKI piszkés-tetői 500/7500-as Cassegrain-távcsövével készült, kompakt digitális fényképezőgéppel 300x-os nagyítással, afokális módszert alkalmazva. A jelenleg 1,6”-es kettős ¼ másodperces expozícióval már szépen elkülönül, és jól megfigyelhető a légkör hatása a képre hosszabb záridő esetén. A felvételen a komponensek sárgásfehér színe is megfelel az F4 – F5 színképtípusoknak.

michael kors bags