Pillantás az IC 342-re

1931

A Tejút csillagokban gazdag vidékei mögött rejtőzik ez a látványos spirálgalaxis. Lehetne sokkal látványosabb is, de fényének jó részét elnyeli egy másik spirális, a mi Tejútrendszerünk porködei.

Klacsány Imre, Piszkés-tető

Kicsit párás időben sikerült megörökítenem az igen halvány, de nagyon látványos spirálszerkezetet mutató galaxist. 3,5 óra teljes expozíciós idővel már szépen kirajzolódott a galaxis belső szerkezete, a külső vidékek tekergőző spirálkarjai. A képen az IC 342 alatt az UGC 2826 jelű halvány, távoli galaxist is felfedezhetjük.

Az IC 342 egyike a legnagyobb látszó méretű spirálgalaxisoknak, mérete megközelíti a fél fokot. A mintegy 10 millió fényévnyire elhelyezkedő, az IC 342/Maffei-galaxiscsoporthoz tartozó csillagváros összfényessége 9 magnitúdó körüli, ám felületi fényessége meglehetősen alacsony. A galaxis fényét jelentősen gyengítik Tejútrendszerünk porködei, ugyanis az IC 342 a galaktikus egyenlítő közelében látható.

ic-342-klacsany-hetkepe

A hét képe 2015. november 6-án készült, 200/800-as Newton-reflektorral, 39×5 perc expozíciós idővel, ISO 800 érzékenység mellett.