Szívvel, lélekkel

A sokat fényképezett, népszerű Szív-köd szomszédságában elhelyezkedő Lélek-köd kevésbé ismert, de ugyanolyan érdekes távcsöves célpont. Embrió-ködként is emlegetik, leginkább azonban mégis csak emissziós ködre hasonlít.

Fényes Lóránd, Piliscsév

Az IC 1848 egy csillaghalmaz, ami a fejekben már teljesen egybeforrt a Cassiopeia hatalmas kiterjedésű emissziós ködössége, az LBN 667, illetve Sharpless 2-199 katalógusszámokon nyilvántartott Lélek-köd nevével. Ez a gyönyörű ködösség a jól ismert Szív-köd keleti szomszédja. Az angol nyelvterületeken gyakran együtt, “Heart and Soul” komplexumként emlegetik őket. Az Embrió-köd elnevezés is ismert, a kellő képzelőerővel felvértezett szemlélők felfedezhetik a csillagközi magzat körvonalait.

A területen belül számos kisebb nyílthalmaz is felfedezhető. Ezekből mindenképpen megemlítendő a CR34 és CR632. A köd névadó halmaza közepesen fényes, gazdag, azonban nem túl tömörült csoportja a jellemzően 11 magnitúdós és halványabb csillagoknak. A központi régióban közel két tucat számolható meg, ezek között 7 – 8 magnitúdójúak is találhatóak. A külső régiókban még 50 halványabb nap ragyog. Közel 60′ átmérőben a nyílthalmaz teljes fényessége 6,6 magnitúdó.

Az Lélek-köd távolsága könnyen meghatározható, éppen a fent említett csillaghalmazoknak köszönhetően. Az objektum Galaxisunk Perseus-karjában található, ahol 6500-7500 fényév távolságra kiterjedt ködösségeket fedezhetünk fel. Ezek közé tartozik az IC1848 ködössége is.

A fotón több csillagkeletkezési terület is található. A csillagközi anyag áramlása alakítja ezeket a nagyszerű alakzatokat, oszlopokat, elnyúlt tornyokat.

lorand_fenyes_soul

A felvételt 2015 szeptemberének végén kezdtem el exponálni. Bár viszonylag tiszta időjárás köszöntött ránk, a Kárpát-medencére jellemző hideg ködpárna megkeserítette a nappali derültségre éjszaka is számító amatőrcsillagászok életét. A napnyugtát követő pára, majd köd ritkán adott lehetőséget észlelésre, kivéve a telehold időszakokat. Természetesen.  Végül a szükséges expó november elejére gyűlt össze.

A kép RGB hatású, de keskenysávú szűrők használatával készült el. A H-alfa (hidrogén) szűrővel gyűjtött fény felel a köd vöröses színéért, az SII (kén) szűrő adja ezen belül is a mélyvörös árnyalatokat. A kék különböző tónusait az OIII (oxigén) szűrő szállította. A valós csillagszíneket külön kellett exponálnom a harmonikus összkép érdekében. Mivel a kamerám mono, ezért vörös, zöld és kék szűrőkkel dolgoztam, hogy ezeket illesztve megkapjam a valós, RGB tónusokat.

A kép összesen 23 óra expozíció felhasználásával készült.