Szupernóva a Szivar-galaxisban

Január 21-én szupernóvát fedeztek fel az M82 jelű galaxisban. A csillagrobbanásról készült eddigi legjobb hazai felvételt választottuk a hét képének.

Horváth Attila Róbert, Nyúl

Január 21-én új, fényes szupernóvát fedeztek fel az M82-ben. Steve Fossey (University of London) épp megfigyelési gyakorlatot vezetett egyetemisták számára az egyetem 35 cm-es távcsövével, ennek során készült felvétel az M82-ről. Felfedezésekor a szupernóva fényessége 11,7 magnitúdó volt. A színképi vizsgálatok szerint két héttel maximuma előtt fedezték fel. Az eddig érkezett megfigyelések szerint a szupernóva tovább fényesedett, január 25-én elérte a 11,0 magnitúdót.

20140126-hetkepe-horvath-attila-robert

Tegnap az 51. születésnapom alkalmából kora reggeltől kristálytiszta derült ég fogadott. A Pécs-Budaörs vonaltól nyugatra – a műholdkép szerint – két front között teljesen derült ég volt. Ezt a remek alkalmat kihasználva egész nap arra készültem, hogy lefényképezzem a szupernóvát az M82-ben. Elérkezett a sötétedés, felmentem az Arcturus csillagvizsgálóba
Győrújbarátra, de nem voltak ideálisak a körülmények, ugyanis elég erős széllökésekkel kísért -10 fok volt, valamint az áramellátás meglehetősen akadozott. Ekkor átugrottam Szitkay Gábor barátomhoz Nyúlra, mivel több mint egy hete, talán van az kettő is, megbeszéltük, hogy Jupitert fogunk videózni (a Ganymedes és árnyéka áthaladását a bolygó előtt). Nos ez is megtörtént, de rettenetesen nyugtalan lett a levegő, már -11,5 fokra hűlt, és még mindig erős szél fújt. Ezután beállítottuk az M82-t a látómezőbe. Az én felvételem 4×5 perc expozíciós idővel készült 2014. január 25-én, ISO 800 érzékenységnél, Canon 550D fényképezőgéppel, Szitkay Gábor 406/2051-es Newton-távcsövével.

Az M82 szupernóvája az SN 2014J végleges jelölést kapta. Az SN 2014J az utóbbi 40 év legközelebb robbant Ia típusú szupernóvája (az M82 távolsága mintegy 11 millió fényév). A csillagrobbanás további észleléséhez kitűnő lehetőséget nyújtanak a következő hetek, hónapok, ezért a Magyar Csillagászati Egyesület kéri az amatőrcsillagászokat, hogy fényességbecsléseiket, méréseiket, fotóikat az MCSE Változócsillag Szakcsoportja számára küldjék meg.