Üstökös a lakótelepről

A hét csillagászati képének érdekességét az egyszerű technika, a nem mindennapi észlelőhely és a digitális képösszegzés előnyeinek látványos szemléltetése adja.

Baranyi Zoltán, Kecskemét

A 217P/LINEAR-üstökös a földközeli égitestek csoportjába tartozik, hiszen perihélium-távolsága 1,224 CSE. A gyenge aktivitású égitestet 2001-ben kisbolygóként felfedezték fel, és csak későbbi megfigyelések során derült ki, hogy porkibocsátása okán az üstökösök közé kell sorolni. A 7,66 éves keringési idejű égitestet három amatőrcsillagász, Ernesto Guido, Giovanni Sostero és Paul Camilleri fedezte fel újra egy 25 cm-es, interneten keresztül elérhető távcsővel 2009. március 17-én. A megtalálásakor 18,2 magnitúdós üstökös a számítások szerint augusztus végére, szeptember elejére 11-12 magnitúdóig fényesedett volna, ám a várakozásokat túlteljesítve egészen 10 magnitúdóig jutott.

2009w39-kozepes

Baranyi Zoltán már évek óta folytat CCD-s üstökös-megfigyeléseket lakótelepi lakásának ablakából, ami nem igazán nevezhető ideális megfigyelőhelynek. Tájolása okán az ablak azt is behatárolja, hogy milyen üstökösöket lehet elérni. A korábbi hónapokban a 22P/Kopff-üstököst követte rendszeresen, most azonban elérkezett a 217P/LINEAR észlelési szezonja. Az itt bemutatott kép szeptember 21-én hajnalban készült egy 200 mm-es Jupiter 21 objektívvel és MX 516-is CCD kamerával. A végső felvétel 57 darab 150 másodpereces kép összeadásával született, ahol arra is ügyelni kellett, hogy az elmozduló üstökös sajátmozgásának megfelelő mértékben tolja el összegzés előtt a képeket. Így a csillagokból hosszú csíkok lettek, az apró üstökös azonban még szép, 3-4 ívperces porcsóváját is megmutatja. A felvétel az Orion csillagkép kb. 1,2 fok szélességű területét mutatja. Az üstökös további érdekessége, hogy szeptember 26-án és 27-én hajnalban fél fokkal északra fog látszani az Orion-ködtől.

Támogassa tagdíjával a Magyar Csillagászati Egyesületet!