Válogatás 2014 legszebb csillagászati képeiből

A 2014-as év csillagászattal kapcsolatos szép és érdekes felvételeiből válogatott képcsokorral kívánunk a Hírportál minden olvasójának békés, boldog karácsonyt és derült éjszakákban gazdag új esztendőt!

20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-01
Az Opportunity marsjáró 10 évvel ezelőtt, 2004. január 25-én ereszkedett le a vörös bolygóra. Bár az eredeti küldetését mindössze 3 hónapra tervezték, a golfautó méretű robot ma is aktívan kutatja a Marsot. Az évfordulós „önarckép” a panorámakamera felvételeiből állt össze. A kameratartó rudat digitálisan eltávolították, árnyéka azonban jól megfigyelhető a poros napelemeken. Az inzertben a 10 évvel korábban hasonló módon készült kép látható. Az Opportunity már 39 kilométerre távolodott el a leszállási helyétől és jelenleg az Endeavour kráter peremén pihen. (NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State U.)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-02
Drámai kontrasztot hoznak létre a mély árnyékok a marsi felszínen. A vörös bolygó körül keringő Mars Reconnaissance Orbiter HiRISE kamerájával készült felvétel egy körülbelül 1,5 kilométer átmérőjű, homokdűnékkel borított déli területet mutat. Az expozíció idején a Nap látóhatár feletti magassága 5 fok volt, így csak a dűnék gerinceit világította meg teljesen. A déli féltekén közelgő hosszú, hideg tél jeleként már dér és zúzmara is látszik a homokhullámokon. (HiRISE, MRO, LPL (U. Arizona), NASA)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-03
Hatalmas, szabad szemmel is látható napfoltot örökített meg ez a felvétel. A részletes vizsgálatok alapján az AR 1944 jelű aktív régió egyes foltjai nagyobbak voltak a Földnél. A kapcsolódó napfler és koronakitörés által kidobott plazma pár nap múlva a bolygónkat is elérte, geomágneses viharokat és intenzív északi fény jelenséget eredményezve. (Jürg Alean)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-04
Hatalmas, a Földnél is nagyobb méretű kitörés a Nap peremén, amelynek anyagát a mágneses tér tartja egy ideig a felszín felett. A felvétel Hα-fényben készült, így az előtérben jól láthatók a kromoszféra forró plazmájának hullámai is. Bár a hőmérsékletük nagyon magas, de valamivel alacsonyabb, mint az alattuk lévő fotoszféráé, ezért sötétebbnek tűnnek annál. (jp-Brahic)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-05
Részleges napfogyatkozás az ausztráliai Adelaide nyugati horizontjának közelében. Az esemény valójában egy gyűrűs napfogyatkozás volt, de ilyennek csak az Antarktisz egy kicsiny területéről lehetett látni, a déli félteke többi részéről csak részleges fogyatkozásként volt megfigyelhető. (Andrew Wall)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-06
A thaiföldi Doi Inthanon Nemzeti Parkban készült felvételen rengeteg érdekes dolog figyelhető meg. A táj előterét egy kicsiny város szórt fényei uralják. Az égen rengeteg csillag ragyog a Tejút sávja előtt. A horizont felett a Vénusz fényes korongja látható az állatövi fény kíséretében. A kép egy meteor nyomát is megörökítette, a legérdekesebb azonban a meteortól balra feltűnő ragyogó folt. Elsőre talán üstökösnek gondolnánk, de nem az, hanem egy néhány perccel korábban a francia guyana-i Kourou űrközpontból felbocsátott Ariane 5 hordozórakéta. A fotográfusnak óriási szerencséje volt, hogy elcsípte a pillanatot, mivel a kép készítését nem a fellövéshez időzítette. (Matipon Tangmatitham)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-07
Ezen a képen viszont már egy kométát láthatunk, mégpedig a Lovejoy-üstököst (C/2013 R1) a kínai Nagy Fal Pekingtől északkeletre található Panlongshan szakasza felett. Az üstökös közelében megfigyelhető fényes csillag az α Ophiuchi, a Rasalhague. (Jiajie Zhang)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-08
Egy másik kométa, a Siding Spring-üstökös (C/2013 A1) az M6 katalógusjelű nyílthalmaz előtt. Az üstökös 2014. október 19-én csak 139 ezer kilométer távolságban haladt el a Mars mellett. (Rolando Ligustri (CARA Project, CAST))
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-09
A Lyridák meteorraj maximuma április 22-re esett, amikor a Föld keresztezte a hosszú periódusú Thatcher-üstökös porcsóváját. Az utolsó negyedben járó hold fénye még a száraz és sötét égboltú Atacama-sivatagban is elnyomta a halványabb tagokat, a fényesek azonban még így is nagyon szép látványt nyújtottak. (Yuri Beletsky (Las Campanas Observatory, Carnegie Institution))
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-10
Az Orion csillagkép kelése a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) fényképezve. Az öv csillagai (jobbról balra Alnitak, Alnilam és Mintaka) még a légkör mögött látszanak, felettük jól megfigyelhető az Orion-ködöt is tartalmazó „kard”. A csillagkép tájolása szokatlan lehet az északi féltekén ismerős látványhoz képest, hiszen ezen a képen az Orion „fejjel lefelé” látható, azaz az egyik lábat jelképező Rigel az öv felett van. A legfényesebb csillag természetesen a Sirius (α Canis Maioris). Az előtérben jobb oldalon fent az űrállomás Destiny modulja látható. (NASA, ISS Expedition 40, Reid Wiseman)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-11
A Naprendszer legnagyobb bolygója, a gázóriás Jupiter tömege 320-szorosa a Földének. Legismertebb képződménye a Nagy Vörös Folt, amelyről a Hubble-űrtávcső készített felvételt 2014. április 21-én. Az évszázadokon keresztül stabilnak tűnő örvény az utóbbi években elkezdett összehúzódni. Jelenlegi átmérője 16500 km, ami a Hubble által valaha mért legkisebb átmérő. A csökkenés igazán szembetűnő, ha a Voyager 1 és 2 által 1979-ben mért 23300 km-rel, vagy a földi teleszkópokkal az 1800-as évektől meghatározott 41000 km-es, hosszabbik tengely mentén mért átmérővel vetjük össze. Ráadásul úgy tűnik, hogy a csökkenés üteme egyre gyorsul. (NASA, ESA, and Amy Simon (Goddard Space Flight Center) et al.)
20141222-az-ev-legszebb-csillagaszati-kepei-12