Az Univerzum legnagyobb villanása – szabadszemes GRB!

A GRB 080319B jelzésű gammavillanást (Gamma Ray Burst, GRB) űrbéli és földi obszervatóriumok garmadája észlelte. A március 19-én magyar idő szerint reggel 7 órakor detektált eseményt két robottávcső is észlelte az űrbéli felfedezés után mindössze 60 másodperccel! Az adatok előzetes elemzése szerint pár másodpercig tartó maximumában 5,76 magnitúdó fényességet is elért a kozmológiai távolságokon történt kataklizma optikai utófénylése.

A Bootes csillagképben észlelt GRB minden idők legfényesebb ilyen jelensége volt, s jelenleg is izzanak a csillagászati kommunikációs vonalak a folyamatosan érkező új beszámolóktól. Egy becslés szerint a feltehetően kettős fekete lyuk, vagy fekete lyuk-neutroncsillag pár összeolvadását jelző gigászi kataklizma néhány pillanatig a Nap teljes fényteljeítményének 1017-szeresével (százbilliárdszorosával) ragyogott, ami felülmúlhatta az egész Univerzum látható fénykibocsátását! Terveink szerint részletes cikkben is beszámolunk az eseményről, előreláthatóan a jövő hét folyamán. (AAVSO Alert Notice, GCN körlevelek alapján)