Bozóttűz fenyegette a McDonald Obszervatóriumot

Nyolc évvel ezelőtt összeszorult torokkal néztük az ausztrál Mt. Stromlo Obszervatórium üszkös romjairól érkező felvételeket. Évszázados távcsövek olvadtak össze néhány perc alatt az 1000-1200 fokos tűzviharban, pótolhatatlan tudománytörténeti emlékek váltak a tűz martalékává. Néhány héttel ezelőtt a Texas államban tomboló bozóttüzekről adott hírt a média, nekem meg egyből a texas-i McDonald Obszervatórium jutott eszembe, ahol a 9,2 m-es Hobby-Eberly Telescope-pal (HET) erősítették meg az elmúlt fél évben felfedezett szupernóváinkat. De a felvételeken szerencsére nem mutattak kupolákat, Texas meg különben is egy elég nagy tagállam, Magyarországnál például hét és félszer nagyobb, így sok helyen lehet bozóttűz. Aztán nemrég kaptam egy mailt, benne egy képpel, és kiderült, hogy mégsem elég nagy Texas. Majd egy linket is, a McDonald Obszervatóriumban dolgozó David Doss további képeire, és egy kicsit megint elszorult a torkom. Nem sokon múlott, hogy a világ egyik legnagyobb távcsövéről múlt időben beszélhessünk…

Vörösen izzik a látóhatár az obszervatórium horizontján.

Égő hegyoldalak a taxas-i Fort Davis városka környékén, az előtérben pedig a 11,1×9,8 m-es mozaiktükörrel szerelt, 9,2 méternyi fénygyűjtő képességgel bíró HET kupolája.

Itt már a hegycsúcs mögötti völgyben tombolnak a tüzek, melyek végül elkerülték az obszervatóriumot.