Kisbolygókat neveztek el magyar fiatalokról

Tavaly májusban nagy publicitást kapott, hogy a kaliforniai San Joséban megrendezett 2010-es Nemzetközi Tudományos és Innovációs Versenyen (Intel International Science and Engineering Fair) két magyar végzős középiskolás, Sugár Krisztina
és Simon Dávid közös projektjükkel második helyezést értek el, és különdíjban is részesültek.

Sugár Krisztina és Simon Dávid a 2010-es Nemzetközi Tudományos és Innovációs Versenyen értek el második helyezést.

"A Szent Margit gimnázium két végzős tanulója a  ‘Hulladékhő Pumpa’
projekttel a számítógépek hőleadás problémájának megoldását tűzte ki
céljául. Egy olyan teljesen önműködő rendszert mutattak be, amelynél a
számítógép által termelt hőt egy Stirling-motor segítségével
hasznosítják újra méghozzá környezetbarát módon. A megalkotott rendszer
alkalmazásával két ventilátor üzemeltetését váltják ki. A
Stirling-motor üzemeltetéséhez, és a segítségével végzett hűtéshez nem
kell külön energiát befektetni, a processzor által termelt hulladékhő
önmagában elegendő. " – írta a www.technet.hu oldal akkoriban.

Már évek óta hagyomány, hogy a verseny helyezettjeiről elismerésként, illetve további ösztönzésként elneveznek egy-egy kisbolygót. Ezeket a kisbolygókat a Lincoln Laboratory Near-Earth Asteroid Research Team (LINEAR) felfedezései közül választják. Mivel a szoftverek teljesen automatikusan, emberi kéz érintése nélkül vezérlik a távcsöveket és azonosítják a kisbolygókat, ezeknek nincs klasszikus értelemben vett felfedezője, aki nevet választhatna az égitesteknek. Így jött létre a Ceres Connection nevű program, amely három tudományos, innovációs verseny helyezettjeit, diákjait és felkészítő tanáraikat honorálja kisbolygó elnevezéssel. Korábban már Rátai Dániel és Spohn Márton részesült hasonló elismerésben.

A LINEAR által használt egyik 1 m-es robottávcső.

Mivel a Minor Planet Center malmai lassan őrölnek, majd egy évet kellett várni a hivatalos elnevezésig, de március 19-én végre bejelentették a két kisbolygó elnevezését. A korábbi hazai közleményekben földsúroló kisbolygókat említettek, de ez csak a LINEAR nevében található Near-Earth Asteroid rész miatti félreértés. A LINEAR döntő részben hagyományos, a Mars és a Jupiter közötti térségben keringő főövi kisbolygókat fedezett fel, így a két most elnevezett égitest is ebbe a csoportba tartozik.

A (26474) Davidsimon pályája, valamint a bolygók és a kisbolygó helyzete 2011. április 20-án. (JPL)

A (26474) Davidsimon 3,6 év alatt kerüli meg a Napot, napközelben 300 millió, naptávolban 405 millió km-re jár csillagunktól (a Nap-Föld távolság 150 millió km), pályahajlása 8 fok. A 3-4 km átmérőjű égitestet 2000. január 7-én fedezte fel a LINEAR. A szintén 3-4 km-es (26475) Krisztisugar 320 és 390 millió km közötti távolságban jár, keringési ideje 3,6 év, pályahajlása 7 fok. Ezt is 2000. január 7-én azonosították a program szoftverei. Sajnos a kisbolygók olyan halványak, hogy vizuális megfigyelésükre nincs mód, csak fotografikusan észlelhetők, digitális technikával viszont viszonylag könnyen elérhetők. A Davidsimon jövő augusztusban, a Krisztisugar jövő júniusban kerül szembenállásba a Nappal, fényességük ekkor 17,5 magnitúdó körül alakul.

A (26475) Krisztisugar pályája, valamint a bolygók és a kisbolygó helyzete 2011. április 20-án. (JPL)