Lefényképezte a Hubble a rekorder gammakitörés halványodó forrását

Március 19-én minden idők legfényesebb gammavillanását detektálták. A kozmológiai távolságokon történt kataklizma optikai utófénylése maximumában 5,76 magnitúdó fényességet is elért, közel egy percen keresztül 10 millió galaxis fényének összeségével világított. A rekorder villanás, amely a GRB 080319B jelzést kapta, természetesen felkeltette az egész csillagász társadalom érdeklődését.

A 7,5 milliárd fényév távolságban lévő gammavillanás halványodó optikai megfelelőjére a Hubble Űrteleszkópot is ráirányították április 7-én, szűk három héttel a detektálás után. A Hubble-t használó csillagászok azt várták, hogy végre megláthatják a galaxist, amelyben a kitörés történt, azonban a GRB utófénye még mindig elnyomja a távoli csillagváros fényét.

A Hubble felvétele a gammavillanás szülőhelyéről (nyíl). A GRB fénye még mindig erősebb, mint a kitörés objektumának otthont adó galaxis fénye. A képen egyéb galaxisok is láthatók, amelyeknek azonban nagy valószínűséggel nincs fizikai közük a kitöréshez.

A tudósokat meglepte a GRB ilyen mértékű fényessége, mivel jelentősen halványabbnak várták – eddigi tapasztalataink alapján a fényesebb gammavillanások gyorsabban halványulnak el. A GRB 080319B lassú halványodása fejtörést okoz a kutatóknak, mivel nem tudják megmagyarázni, hogy mi táplálja 19 nappal a robbanás utáni fényességet. A Hubble legközelebb májusban fog felvételeket készíteni a kitörés maradványáról, amelyek így elengedhetetlen fontosságúak lesznek a GRB 080319B viselkedésének megértéséhez.

A jelenlegi elméleteink szerint a hosszú ideig tartó gammakitörések oka egy nagyon nagy tömegű, akár 50 naptömegű csillag halála. Egy ilyen kataklizma (hipernóváknak is szokták hívni őket) sokkal hatalmasabb energiát szabadít fel, mint egy átlagos szupernóva-robbanás. Emellett a szélsőséges fényességnek az is az oka, hogy a robbanás energiájának jelentős része fókuszált sugárnyalábban távozik, s ha ez éppen a Föld felé irányul, akkor a hirtelen feltűnő "új" csillag sokkal fényesebbnek látszik, mint más irányokban.

Forrás: STScI-PR-2008-17