Merkúr-átvonulás május 9-én

Május 9-én Merkúr-átvonulást figyelhetünk meg hazánk teljes területéről. A jelenséget a Merkúr csekély látszó mérete miatt szabad szemmel nem lehet megfigyelni, csak biztonságos napszűrővel ellátott, legalább 10x-es nagyítású távcsővel.

Az év leginkább várt csillagászati eseménye a május 9-én, hétfőn zajló Merkúr-átvonulás. A látványosság kora délután kezdődik, és napnyugtakor még tart, azaz közel hat órán át lesz megfigyelhető a Merkúr korongja a Nap előtt. A bolygó korongja szabad szemmel nem lesz látható, de tízszeres nagyítással már észrevehető. A korong alak megfigyeléséhez természetesen nagyobb nagyítás szükséges. Felhívjuk a figyelmet, hogy a Nap megfigyeléséhez a távcsőre/látcsőre/képalkotó eszközre megfelelő védőfelszerelés felhelyezése kötelező!

A Merkúr-átvonulás észlelésének ugyanazok a technikai feltételi mint bármely napészlelésnek, ezért

SOHA NE NÉZZÜNK A NAPBA VÉDŐESZKÖZ NÉLKÜL, MERT AZONNALI VAKSÁGOT EREDMÉNYEZ!

A Merkúr Nap előtt átvonuló fekete korongját csak olyan távcsővel lehet megfigyelni, amely alkalmas a Nap megfigyelésére (objektívje elé napszűrőt helyeztek, vagy alkalmassá tették a napkép kivetítésére). A Merkúr korongja annyira apró, hogy szabad szemmel nem lehet észrevenni, megpillantásához legalább 10x-es nagyítás szükséges. A Merkúr korongja nyári időszámítás szerint 13:12:00-kor érinti látszólag a Nap peremét, majd a legjobban megfigyelhető, ún. második kontaktus – amikor a bolygó a korongon befelé haladva elszakad a napkorong belső peremétől – 13:15:11 körül következik be. Hazánkból az átvonulás vége már nem figyelhető meg, mivel a Nap a még áthaladó Merkúrral együtt nyugszik le. A jelenség hosszú lefolyása kiváló alkalmat ad látványos felvételek készítésére (megfelelő szűrővel ellátott távcsövekkel, teleobjektíves fényképezőgépekkel), illetve az ezen fotókból összeállított animációk készítésére. SOHA NE NÉZZÜNK A NAPBA VÉDŐESZKÖZ NÉLKÜL, MERT AZONNALI VAKSÁGOT EREDMÉNYEZ!

merkur-atvonulas-2016-nyisz2
A Merkúr-átvonulás „menetrendje”. Az időpontok nyári időszámítás szerint szerepelnek.

A jelenséggel kapcsolatos további tudnivalók (időpontok Magyarország településeire, észlelési tanácsok a Nap biztonságos megfigyelésével kapcsolatban stb.) olvashatók a Magyar Csillagászati Egyesület honlapján, ugyanitt megtalálható a kb. 60 magyarországi Merkúr-átvonulás bemutatóhelyszín listája.

0306b3
A 2003. május 7-i átvonulás Kovács Károly felvételén.

Lead-kép: id. és ifj. Szendrői Gábor felvétele.