Csillagtérkép pont org – éjszakai égbolt a weben

Egyes szakértők web 2.0-nak nevezik, mások csak az internet logikus továbbfejlődésének tekintik. Egy biztos, az egyre terjedő, korszerű, újrafelhasználható webes megoldások (ún. API-k) és a közösségi tartalomfejlesztésre építő filozófia komoly lendületet adott az interneten elérhető szolgáltatásoknak. Előbbire a Google Maps, míg utóbbira a Wikipedia a legismertebb példa.

A két szolgáltatástípus sikeres összeházasításának jó példája a www.sky-map.org címen elérhető csillagászati honlap.

Az oldal egyszerre interaktív csillagtérkép és csillagászati Wikipedia. Katalógusa több mint 500 millió csillagászati objektumot tartalmaz, így az egyik legkomolyabb, interneten is elérhető gyűjteménynek számít, melynek elemei mind felkereshetők a nagyítható, Google Maps-hez hasonló térképen.

A katalógus felöleli a legismertebb objektum-csoportokat, így tartalmazza többek között az amatőrcsillagászok körében népszerű Messier-, a legfényesebb csillagokat felsoroló HD-, az NGC- (galaxisok, mélyég-objektumok), az IC- (csillagködök és halmazok), egy kettőscsillag- és egy exobolygó-katalógust.

Térkép a kezdőoldalon: egy csillag legfontosabb adatai

Érdemes kiindulópontként a csillagászati térkép legkisebb nagyítására állni, majd egy-egy csillagképet kiválasztani. A nagyítás növelésével előtűnnek az egyre halványabb égitestek. Az ún. SDSS-módra váltva feltárulnak előttünk a ködök, halmazok legapróbb részletei – a szemlélő egy hatalmas, a csillagos eget pásztázó távcső birtokosának érezheti magát. Ami részben igaz is, hiszen a fejlesztők felhasználták az Új-Mexikóban 1998 óta futó Sloan Digital Sky Survey (Sloan digitális égbolt-felmérés, SDSS) program 2,5 méteres teleszkópjának felvételeit is. Bár az SDSS "csak" az égbolt egynegyedét térképezte fel nagyfelbontású kamerájával, az összegyűjtött képek még így is nagy élményt jelentenek a csillagászat szerelmesei számára.

Az M13 gömbhalmaz az SDSS-módban

A honlap azonban nem csupán csillagtérkép. Ha rámutatunk egy-egy csillagra vagy kiterjedt égitestre, a legfontosabb objektumokról rövid összefoglalót olvashatunk, míg rákattintva egy részletes adatlap nyílik meg az összes kapcsolódó fotóval, cikkel, információval. Az adatlapot bejelentkezés után mi magunk is szerkeszthetjük, feltöltve az égterületről készített felvételeinket, vagy belinkelve a kapcsolódó csillagászati témájú cikkeket. Így mi is aktív részeseivé válhatunk a folyamatos fejlesztés alatt álló adatbázisnak.

Az Örvény-köd (M51) a virtuális obszervatórium látómezejében

A portál főbb funkciói már magyar nyelven is elérhetők. A csillagászati katalógusok, cikkek, funkciók fordításában bárki részt vehet egy egyszerű regisztrációt követően.

A térkép hiányossága, hogy egyelőre csak a „statikus” égi objektumok megjelenítésére képes, a Naprendszer égitestjeire még nem kereshetünk. Az ígéretek szerint azonban már kidolgozás alatt áll az ezt lehetővé tévő funkció, hasonlóan az égbolt különböző hullámhossztartományokban való böngészéséhez. Kíváncsian várjuk az újabb fejlesztéseket!

Linkajánlat: