Száz éve hunyt el Gothard Jenő

Gothard Jenő (1857. május 31. – 1909. május 29.) a XIX. század vége magyar csillagászatának egyik meghatározó alakja. A Bécsben 1879-ben gépészmérnöki diplomát szerzett földbirtokos fiatalember Konkoly Thege Miklós hatására kezdett el csillagászattal foglalkozni, s a Szombathely melletti Herényben található, laboratóriumokkal kiválóan felszerelt kastélyában obszervatóriumot rendezett be, ahol az első észlelés 1881. október 20-án történt meg.

Gothard Jenő (1857-1909)
[ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium]

Gothard már az alapításkor az emissziós ködök és az üstökösök spektrumának vizsgálatát tűzte ki célul. Több üstökös színképében is kimutatta szénhidrogének jelenlétét. A β Lyrae spektrumának tanulmányozása során észrevette a hidrogén és a hélium vonalainak periodikus megjelenését és eltűnését, de ez a felfedezés csak a későbbi asztrofizikai ismeretek birtokában vált értelmezhetővé. 1892-ben a Nova Aurigae spektrumának vizsgálata során alapvető összefüggést tárt fel a nóvák és a planetáris ködök kapcsolatáról. Kimutatta, hogy a nóva színképe gyakorlatilag megegyezik a bolygószerű ködök spektrumával.

Gothard Jenő főműszere, a Konkoly Thege Miklóstól vásárolt 10,25 hüvelykes Newton-rendszerű teleszkóp 1885-ben. A távcső 1873-ban készült Londonban a Browning cég műhelyében.
[ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium]

1885-től Gothard csaknem teljesen felhagyott a vizuális észleléssel és áttért a fotografikus megfigyelésekre. Ő volt az első, aki szabad szemmel nem látható üstökösről felvételt készített, 1885-ben lefényképezte az Androméda-ködben feltűnt szupernóvát, s az ő nevéhez fűződik a Lyra gyűrűs-köd központi csillagának fotografikus úton történő első detektálása is 1886 őszén.

Gothard Jenő felvétele a Lyra gyűrűs-ködről.
[ELTE Gothard Asztrofizikai Obszervatórium]

Jelentős a csillagászati műszerépítő tevékenysége is. A kor több neves európai intézete (Heidelberg, Potsdam, Brüsszel) számára készített eszközöket. Tagjai közé választotta a Royal Astronomical Society, az Astronomische Gesellschaft és a Magyar Tudományos Akadémia is.

1894/95-ben Gothard közvetlen közreműködésével épült meg az első magyar vízerőmű a Rába folyón, Ikerváron, s az itt termelt villamos energia hasznosítására létrejött társaság első műszaki igazgatója lett. Közben kísérleteket folytatott a röntgensugárzás tulajdonságainak megismerésére is. A következő tíz esztendőben az új feladatok háttérbe szorították csillagászati tevékenységét, melyhez aztán betegsége és korán bekövetkezett halála miatt már nem is tudott visszatérni.

Gothard Jenő 1896. május 26-án készült röntgenfelvétele Konkoly Thege Miklós bal kezéről.

Fő művei:

"Tanulmányok az égitestek photographálása terén", ÉMTK, XII. kötet, 8. szám, 1885
"A fotografia / Gyakorlata és alkalmazása tudományos czélokra", Budapest 1890
"Spektrálfotografiai tanulmányok", ÉTTK, XXI. kötet, 2. szám, 1891