„Hajnal” a Ceresnél

2066

A Dawn-szonda a Ceres körül kering! Űrkutatástörténeti esemény valósult meg azzal, hogy a NASA Dawn űrszondája most pénteken pályára állt a Ceres törpebolygó körül és minden a tervek szerint és rendben történt.

Az űrkutatás történetében először állt pályára egy űrszonda egy törpebolygó körül. A NASA Dawn (Hajnal) elnevezésű szondája a terveknek megfelelően 2015. március 6-án rendben pályára állt a Ceres körül. Az űreszközt magyar idő szerint 13:39-kor fogta be a Ceres gravitációs tere. A NASA Sugárhajtómű Laboratóriuma (JPL) 14:36-kor vette azt a  rádióüzenetet, mely szerint az ionhajtómű rendben működött a pályára állási manőver során, illetve a szonda és berendezései működőképesek.

20150306_dawn_megerkezett_a_cereshez_1
A NASA Dawn-szondája megérkezik a Ceres törpebolygóhoz. A képen balra a Ceres, felette a távolban pedig a Nap látható (NASA/JPL Dawn program, fantáziakép).

A Naprendszer égitestei közül közvetlen közelről űrszondákkal eddig csak nagybolygókat és holdjaikat, kisbolygókat, üstökösöket vizsgáltuk, s most először történt, hogy űrszonda törpebolygóhoz érkezett. Még ez évben, a tervek szerint július közepén ér a Plútó közelébe a NASA New Horizons szondája. Ezzel tehát egy további törpebolygót, a Plútót is lehetséges lesz közelről tanulmányozni.

Mint Marc Rayman, a Dawn-program igazgatója (NASA/JPL) elmondta, a Cerest 1801-ben történt felfedezése után először bolygónak tartották, majd kisbolygóvá sorolták át, jelenleg pedig törpebolygóként ismerjük. A szonda 7,5 éves bolygóközi repülése és mintegy 4,9 milliárd kilométeres útja végén érkezett meg a Cereshez. Chris Russell, a program vezető kutatója (Kaliforniai Egyetem, Los Angeles, UCLA) szerint az elkövetkező közel egy évben rengeteg feladatot kell elvégezni, hogy a Dawn-program tudományos kutatási tervei teljesüljenek.

Az eddigi eredmények szerint a Ceres nagyon összetett felszínű kis égitest, rajta számtalan kisebb-nagyobb becsapódási kráterrel, gyűrűs medencével és több világos folttal. A következő képen a Ceres olyannak látszik, mint a Hold újhold előtt – a Cerest eddig így nem láthattuk.

Így látta a Ceres törpebolygót a NASA Dawn-szondája kamerája 2015. március 1-jén mintegy 48 ezer kilométer távolságból (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA)

Különösen izgalmas az a kettős fényes folt a Ceres felszínén, amelyet néhány héttel ezelőtt fedeztek fel a kis égitest felszínén, és amelynek eredete ma még nem ismert. A rejtély megfejtése a Dawn-szondára vár. A következő képen a tengelye körül forgó Ceres változatos, összetett felszíne látható – rajta a rejtélyes kettős fényes folttal.

20150306_dawn_megerkezett_a_cereshez_3
A Ceres forgása megmutatja a törpebolygó felszíni alakzatait és azok összetettségét. Az animáció a 2015. február 19-én készült felvételekből készült, a Dawn ekkor a Cerestől mintegy 46 ezer kilométerre járt (NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA).

NASA űrszonda először kering egy törpebolygó körül