Kevesebb galaxis lehet az univerzumban, mint gondoljuk

1943

Egy új szuperszámítógépes szimuláció eredménye szerint az univerzum nagyon távoli tartományaiban akár két nagyságrenddel is kevesebb galaxis lehet, mint azt az eddigi mélyég-felmérések alapján gondoljuk.

A Hubble-űrtávcső segítségével az űr korábban elképzelhetetlen mélységeibe pillanthattunk. Az ott látottak alapján azt gondoltuk, hogy az univerzum legtávolabbi tartományait galaxisok szinte kimondhatatlan tömege népesíti be. Az új eredmény alapján azonban a legtávolabbi galaxisok száma lehet, hogy csak százada az eddig becsült értéknek. A kutatás vezetője, Brian O’Shea (Michigan State University) szerint a korábbi becslések a korai univerzum halvány galaxisainak számát a Hubble-űrtávcsővel valójában megfigyelhető fényes galaxisok számának 100-1000-szeresére tették. Ez az arány azonban inkább a 10-hez lehet közelebb.

O’Shea és munkatársai a National Science Foundation (NSF) Blue Waters szuperszámítógépét használták a korai univerzumban zajló galaxisformálódás szimulációjára. Egyszerre több ezer galaxis keletkezését és fejlődését követték nyomon, figyelembe véve a gravitációs és a sugárzási kölcsönhatásokat is közöttük. A szimuláció eredménye a fényes galaxisok esetében megfelelt a megfigyelésekből származó eloszlásnak, nem mutatta azonban a galaxisok számának csökkenő fényességgel való korábban jósolt exponenciális növekedését. Ahelyett, hogy meredeken emelkedett volna, a fényességeloszlás alsó végén a lefutás egészen lapos volt.

20150703_kevesebb_galaxis_lehet_az_univerzumban_mint_gondoljuk_1
Az univerzum legtávolabbi tartományaiban kevesebb galaxis lehet, mint azt eddig gondoltuk. (NASA/CXC/STSci/DSS/Magellan)

A szimulációk eredményét a James Webb Űrteleszkóppal lehet majd tesztelni, amelyet a jelenlegi állapot szerint 2018 végén terveznek pályára állítani. A sokkal korszerűbb technológia segítségével a kutatók még a Hubble-űrtávcső elmúlt években rögzített csodálatos felvételeinél is részletesebb képet kaphatnak a mélyűrről. Michael Norman (San Diego Supercomputer Center, University of California), a kutatócsoport egyik tagja szerint a legtávolabbi galaxisok esetében a Hubble csak a jéghegy csúcsát látja. Bár a James Webb jobb képet fog szolgáltatni róluk, sajnos a látómezeje viszonylag kicsi lesz, így a megfigyelési eredmények értékelésénél figyelembe kell majd venni a galaxisok számának irány szerinti statisztikai változásait is. O’Shea szerint ezért fontosak az ilyen szimulációk, még a technikai előrelépés ellenére is, de a látottak megértéséhez természetesen az elméleteknek is fejlődniük kell.

Az eredményeket részletező szakcikk az Astrophysical Journal Letters c. folyóiratban jelent meg.

Forrás: ScienceDaily 2015.07.01.