A Rosetta űrszonda feléledt és hazaszólt

A földi irányítóknak sikerült rádiókapcsolatot teremteni a Rosetta űrszondával, amely feléledt a több mint két és fél éves hibernált állapotból.

Az űrszonda az ébresztés idején mintegy 673 millió kilométerre volt a Naptól és 807 millió kilométerre a Földtől, tehát a kisbolygók főövének külső pereme és a Jupiter pályája között járt. A rádiójelek a szonda-Föld távolságot csaknem 45 perc alatt teszik meg, tehát a sikeres felébresztésről mintegy háromnegyed óra elteltével érkezik meg a rádióüzenet a szondától a Földre.

20140121_rosetta_felebredt_1
Az ESA Rosetta űrszondája a rádióantennával és a napelemtábláival (kép: ESA).

A Rosetta űrszonda már a fő célpontja, a 67P/Churyumov-Gerasimenko-üstökös felé közeledik. Az üstökössel való találkozásra a tervek szerint májusban kerülne sor. Azonban 2011. június 8-a óta hibernált állapotban volt, ugyanis a nagy naptávolság miatt a napelemtáblái már nem adtak elegendő energiát a fedélzeti berendezései és műszerei működtetéséhez. Mivel a szonda közeledik az üstököshöz, a sikeres találkozás előkészítéséhez, az energiaellátás biztosításához és a műszerek ellenőrzéséhez elegendő idő kell, s ezért szonda programját úgy tervezték, hogy most január 20-án „szólaljon meg” a fedélzeti ébresztő órája.

Az űrszonda berendezéseinek felfűtése, bekapcsolása és újraindítása legalább mintegy hat órát vett igénybe és az ESA földi irányítóközpontjában (ESOC, Darmstadt, Németország), valamint az összes űrkövető rádióteleszkópnál (NASA, ESA) nagy izgalommal várták az űrszonda felébredése utáni első rádiójeleit a hosszú „alvása” után.

20140121_rosetta_felebredt_2
A NASA nagytávolságú űrkövető hálózatának (DSN) a kaliforniai goldstone-i 70 méteres rádióantennája (NASA DSS-14).

Tekintsük át dióhéjban a a Rosetta űrszonda 2014. január 20-i felélesztésének fontosabb lépéseit időrendi sorrendben világidőben:

– 10:00 – a szonda fedélzeti órája kiadja az ébresztő jelet a fedélzeti berendezések közül elsőként a csillag-érzékelőknek a navigáláshoz;

– 14:35 – a NASA nagy hatótávolságú űrkövető rendszerének (DSN) 70 méter átmérőjű antennája (DSS-14, Goldstone, Kalifornia) a Rosetta égi pozíciója felé fordul, bár még a következő 3 órában nem várható rádiójel a szondáról, de a biztonság kedvéért a „rádió fülelés” ettől kezdve folyamatos;

– 16:25 – a Rosetta csillag-érzékelői felfűtődnek és a szonda addigi gyors forgását lelassítják a pozícionáló hajtóművek. Ezután a 2,2 méteres antennája a Föld felé fordul és a 31 hónapos csend után egy feléledés utáni első, megerősítő, rövid üzenetet küld majd a Föld felé… Azonban ez a várt rádiójel nem érkezik, csak zaj;

– 17:30 – előreláthatólag ettől kezdve várható a Rosetta jele;

– 18:15-től a NASA canberra-i (ausztráliai) DSN követőállomás 70 méteres
rádióteleszkópja (DSS-43) is bekapcsolódik a rádiófigyelésbe;

– 18:18 (más forrás szerint 18:17) – A Rosetta él! – a NASA goldstone-i 70 méteres rádióantennája vette az űrszonda rádiójeleit, tehát a szonda alapvető berendezéseinek energiaellátása a megfelelő szintre emelkedett és lehetővé vált a nagytávolságú rádióösszeköttetés a Föld felé. A nagyon várt AOS (acquisition of signal) megérkezett a Rosetta űrszondáról.

– 20:34 – az ESA ESATRACK követőrendszerének New Norcia (Ausztrália) 35
méteres rádióantennája (ESA DSA-1) is bekapcsolódik a Rosetta követésébe.

20140121_rosetta_felebredt_3
A Rosetta űrszondáról a sikeres felélesztés után a Földre érkezett rádiójelek, amelyeket a NASA goldstone-i 70 méteres rádióantennája vett (kép: ESA ESOC).

Mindezek alapján a Rosetta űrszonda feléledt a hosszú hibernált állapotból, sikeresen bejelentkezett – rádióüzenetet küldött – és ébredezik. A rádiójelek arról hoztak hírt, hogy a szonda létfontosságú berendezései „köszönik, jól vannak”. A közeli napokban derül majd ki, hogy a szonda berendezései és műszerei milyen állapotban vészelték át a hosszú ideig tartó kikapcsolt állapotot.

Több információt tartalmazó rádióüzenetek az elkövetkezendő napokban várhatók az űrszondáról.

Források és kapcsolódó internetes oldalak: