A Hubble jelenti: becsapódás nyom nélkül a Jupiteren

Alig kezdődött el a Jupiter 2010. évi láthatósága ez év májusban és máris két váratlan esemény hozta izgalomba a bolygóészlelő amatőrcsillagász és szakcsillagász közösséget Naprendszerünk legnagyobb bolygójával kapcsolatban. Egyrészt "eltűnt" a Jupiter általában sötét és feltűnő Déli Egyenlítői Sávja (SEB), másrészt pedig 2010. június 3-án két tapasztalt bolygóészlelő amatőrcsillagász egymástól függetlenül is videóra vett egy kb. két másodpercig tartó fényfelvillanást az óriásbolygó korongján. Anthony Wesley Ausztráliából egy 14,5 hüvelykes (37 cm-es) Newton-reflektorral, Christopher Go pedig a Fülöp-szigetekről, egy 28 cm-es távcsővel örökítette meg a villanást, ami tudománytörténeti tett volt: először sikerült közvetlenül képeket készíteni a Földről egy természetes kis égitest másik bolygóba történő becsapódásáról.

Azonban az eddigi "rendes" becsapódásokhoz képest a most videóra vett villanás után nem maradt a jellegzetes sötét nyom. Ez azt jelenti, hogy a becsapódási esemény eltért az eddigiekhez képest: amíg a D/Shoemaker-Levy 9 1994-es, illetve a 2009-es (szintén Anthony Wesley által) megfigyelt becsapódás több hétig is kis távcsövekkel megfigyelhető sötét nyomokat, illetve nyomot hagyott, addig a mostani, 2010-es felvillanás után nem találtak semmilyen sem sötét, sem világos foltot vagy elszíneződést a Jupiteren.

A Jupiterről a HST-vel 2009-ben (balra) és 2010-ben (jobbra) készített felvételeken jól látszik a két becsapódás közötti különbség: 2009-ben volt sötét folt, amely hetekig látszott, de a 2010-es becsapódást jelző fényfelvillanás nyomában nem maradt semmilyen folt vagy elszíneződés (kép: NASA STScI).

Akkor tehát mi is történt a Jupiteren a felvillanás után? Ennek tisztázására a Hubble Űrteleszkóppal 2010. június 7-én, vagyis mintegy három nappal a jelenség bekövetkezte után – az esemény váratlanságára és fontosságára való tekintettel – rendkívüli távcsőidőben megfigyelést végeztek a HST új, WFC3/UVIS kamerájával. A földi légkör zavaró hatásaitól mentes nagyfelbontású HST felvételeken nem látszott semmi folt vagy más nyoma a felvillanás utáni esetleges foltnak az ultraibolyától a közeli infravörösig. A Jupiter felhőzete a felvillanás környezetében és azon túl is zavartalan és nyugodt volt, ami arra utal, hogy nem volt olyan robbanás a Jupiter légkörében, aminek foltképződés lett volna a következménye.

A Jupiterről a HST-vel 2010. június 7-én UV, zöld és vörös szűrővel készült felvételekből összeállított képen nem látszik semmilyen becsapódási folt nyom, sem pedig a megszokott sötét Déli Egyenlítői Sáv (SEB). A bal alsó sarokban a kis zöldes-kék korong a Földet jelképezi a méretek összehasonlítására (kép: NASA STScI).

Az Űrteleszkóp Tudományos Kutatóintézetének veterán Jupiter-szakértője, Heidi B. Hammel által vezetett és a NASA különböző kutatóhelyeiről összeállt kutatócsoport szerint egy, az aszteroidáknál kisebb méretű meteoroid ütközött a Jupiterbe, amely nem hatolt mélyen a felhőréteg alá és nem robbant fel tűzgömbként, mint 1994-ben a D/Shoemaker-Levy 9 darabjai, illetve a 2009-ben történt aszteroida-becsapódáskor. Ennek megfelelően a most megfigyelt fényfelvillanás egy meteorjelenség fényes felhője volt a Jupiter légkörében. Úgy becsülik, hogy a 2009-es, foltképződéssel járó becsapódáskor mintegy 500 méter átmérőjű kis égitest (aszteroida vagy esetleg egy porkóma nélküli üstökösmag) csapódott a Jupiterbe, de a mostani ennél jóval kisebb égitest becsapódása lehetett.

A Hubble Űrtávcső felvételein nem csak a mostani becsapódás esetleges nyomai után lehetett kutatni, hanem a sötét egyenlítői sáv (SEB) "eltűnését" is meg lehetett vizsgálni.  Az eredeti sötét sáv felett fényes ammónia kristályokból álló felhő keletkezett, ami elfedi előlünk a jól ismert sötét sávot. A planeto-meteorológiai előrejelzés szerint néhány hónapon belül eloszlik ez az ammónia felhő, majd ismét előtűnik az elveszettnek hitt SEB, vagyis "kitisztul" az ég a Jupiter egyenlítői vidékén.

A HST 2010. június 7-én a látható fénytartományban, ultraibolyában, illetve közeli infravörösben készített felvételein nem látszik nyoma becsapódásnak. A jobb oldalon lévő kis képkockák a bal oldalon látható teljes Jupiter-korongon bejelölt terület kinagyított részletei, ahol a becsapódás és fényfelvillanás történt 2010. június 3-án (kép: NASA STScI).

Úgy látszik tehát, hogy a Naprendszer, ráadásul annak külső vidéke még ma is becsapódási események színtere. Amennyiben ezek a nagybolygók Földről éppen megfigyelhető oldalán történnek, akkor akár amatőrcsillagászati távcsövekkel vizuálisan is megfigyelhetők, illetve elektronikus képrögzítéssel (CCD-k, digitális fényképezőgépek, web- és videókamerák) meg is örökíthetők. A Jupiter most nyáron június végén, július elején az éjszaka második felében már megfigyelhető a délkeleti égbolton a Halak (Pisces) csillagképben. Jövőre és az azt követő években még magasabbra emelkedik delelésekor egünkön a bolygóóriás, mert egyre feljebb kúszik az ekliptika mentén látszó égi pályáján. Így az elkövetkezendő években nagyon kedvező lesz a Jupiter megfigyelése az északi féltekéről. Érdemes tehát kis távcsövekkel felkeresni, vizuálisan, digitális képrögzítő eszközökkel fotózni vagy akár egyszerűen csak lerajzolni az óriásbolygó légköri alakzatait és azok gyors változásait nyomon követni.