Óriási vulkánkitörés az Io felszínén

A tavaly augusztusban törpebolygóvá lefokozott Pluto kutatására a NASA által indított New Horizons űrszonda az elmúlt hetekben elhaladt a Jupiter közelében. 2007. február 28-án drámai hatású képeket készített LORRI műszerével, ami egy mindössze 20 centiméter átmérőjű teleszkóp. Az itt látható felvétel mintegy 2,5 millió kilométeres távolságból mutatja az Io hold felszínét 12 km-es felbontással. A hold legfeltűnőbb részlete a közel 300 km-es (!) magasságba fellövellő hatalmas gázfelhő, amely mellett a Föld legnagyobb tűzhányóinak kitörései is eltörpülnek (utóbbiak az erősebb földi gravitáció miatt maximum 10-20 km-es magasságig jutnak el). A Tvashtar-vulkán által kidobott képződmény szálas szerkezete hasonló a Voyager-szonda által 1979-ben észlelt jelenséghez, ami a Pele-vulkán kitöréséhez kötődött. Az elképzelések szerint a kidobódó, kénben gazdag gáznemű anyag a hideg világűrben kikondenzálódik, majd visszahullik – kénhó formájában.

Az Io hold a New Horizons-szonda felvételén (Forrás: NASA)

A rendkívüli erupció mellett a kép egyéb látnivalókkal is szolgál. A hold korongjának bal szélén egy kisebb, de szimmetrikus kitörés látható, amely a Prometheus-vulkánból indul ki mintegy 60 km-es magasságig. Egy szokatlanul fényes folt, a Masubi-vulkán is feltűnő a sötét oldalon, melyet a Jupiterről visszavert napfény von szürkés derengésbe. Kitörési felhője olyan magasra emelkedik, hogy a lenyugvó Nap még éppen megvilágítja. A nappalt és az éjszakát elválasztó terminátoron pedig a Mount Everest méretével vetekedő hegység rajzolódik ki.

A kitörési felhő fél nappal késöbb is ugyanolyan feltűnő

A fenti két kép természetesen csak ízelítő a szonda által az elhaladás során az óriásbolygóról és a holdjairól felvett több száz képből, amelyek közül legtöbb még a szonda fedélzeti számítógépén van. Ezeket a következő hetekben-hónapokban töltik majd le, miközben a New Horizons folytatja útját a Pluto felé, hogy aztán 2015-ben elsőként irányíthassa kameráit a távoli égitestre és holdjaira.

Forrás:  Science@NASA, 2007.03.10.