Merről fúj a szél a Marson?

A Meridiani Planum a Mars déli felföldjeinek északi pereménél, a marsi egyenlítőnél helyezkedik el, körülbelül félúton a nyugatra található vulkáni Tharsis Régió és a délkeleten levő, alacsony fekvésű, Hellas Planitia nevű becsapódásos eredetű medence között. A mintegy 127 km x 63 km kiterjedésű, körülbelül 8000 négyzetkilométeres terület nagyjából Ciprus szigetével megegyező méretű. A távcsövön át feltűnően elkülönülő, sötét alakzat a marsi koordinátarendszerben olyan fontos szerepet tölt be, mint bolygónkon Greenwich: a kezdő délkör keresztülhúzódik e területen.

Az alábbi felvételt a Mars Express Nagy Felbontású Sztereo Kamerája (HRSC) készítette 2005. szeptember 1-én. Az eredeti, igen részletes fénykép felbontása mintegy 13 méter pixelenként.

A Meridian Planum egy részletén megfigyelhető, szél alkotta struktúrák

A kép szemlélésekor rögtön szembeötlik a középen látszó, mintegy 50 kilométer átmérőjű becsapódási kráter alját borító sötét anyag, amely nagy mértékben emlékeztet a főleg piroxént és olivint tartalmaző földi vulkáni hamura. A kráter fenekén a sötét anyagtakaróból ugyanakkor kisebb, világosabb dombok bukkannak ki. Ezek minden bizonnyal környezetüknél keményebb anyagból állnak, az idők során pedig a dombokat valaha körülölelő, kevésbé ellenálló kőzetanyagot az uralkodó, északkeleti irányú szél erodálta és kifújta. A környezetükben szinte teljesen fekete anyagból álló struktúrák pedig a kráter alján lerakódott, vulkáni hamuból álló és a szél által kialakított dűnék.

A központi alakzat közelében (balra fent) egy kisebb, alig 15 km-es becsapódási kráter is látszik, amelynek nyugati pereménél hasonló sötét anyaglerakódás észlelhető. Ezt valószínűleg szintén a középső kráterből fújta át az uralkodó szél.

Forrás: Science Daily, 2010. május 13.