Meteorithullás Thaiföldön

1973

A tetőn át érkezett a hívatlan égi látogató! Egy chalomprai asszony házának hullámpalából készült tetejét meteorit szakította át június 27-én, helyi idő szerint 7:26-kor.

Az észak thaiföldi Phitsanulok városától 5 km-re északnyugatra, 2016. június 27-én helyi idő szerint 7:26-kor egy meteorit szakította át egy asszony házának hullámpalából készült tetejét. Éppen reggelizett a hölgy, amikor egy lövésre emlékeztető hangos zajt hallott, majd a nappaliban körülnézve meglepődve látta, hogy a padlón egy fekete színű törött kődarab hever. Tapintásra forrónak érezte, ami adódhatott abból, hogy a meteorit nagyon hideg volt, amit az emberek első tapintásra „égető” jellegűnek éreznek, összekeverve a forró és nagyon hideg tapintású felületet. Érdekesség, hogy becsapódáskor a meteorit egy szarufán megpattanva eltalálta neves thai szerzetest, Luang Pho Waen-t ábrázoló kép fából készült keretét, majd a padlón landolt. (Ebből természetesen ne vonjunk le további spiritulális jellegű következtetéseket.)

Phlai_Chumpon_map
A meteorithullás térképe, a becsapódás helyével.
Phlai_Chumpon_main_mass3
A meteorit fő tömege.
Phlai_Chumpon_main_mass
Jól láthatók a becsapódás során letöredezett részek.

A 4-5 cm-es, 120 g-os meteorit és apró töredékei bársonyfeketék, érdes jellegű olvadási kérgűek, ugyanakkor a megtörött felület világosszürke. Azt is mondhatnánk, tankönyvszerű friss hullású kondritról van szó. A belső felületen FeNi szemcsék, vas-szulfid és sokkolt erek látszódnak, illetve a külső felületen megfigyelhető a tetőáttörés miatt lehorzsolódott olvadási kéreg, mint vékony szürke sáv.

Dr. Sarun Posayachinda a thai Nemzeti Csillagászati Kutatóközpont (NARIT) igazgató-helyettese szerint – az elektro-mikroszondás (SEM) mérések szerint – a meteorit a leggyakoribb L6 típusba sorolható, esetleg LL 5-6-s típusú. Egyelőre több meteorit darabot nem találtak a környéken, ami kissé meglepő, hiszen a kondrit meteoritok hullás közbeni robbanása általában fragmentációval jár.

Phlai_Chumpon_felulet
A törött felület erős nagyítással nézve.

A törött felület erősen emlékeztet a Vestáról származtatott HED meteoritok eukritos szerkezetére. Ez ugyan egy akondrit típus, de a felvételekről nem egyértelmű a kondritos vagy akondritos szerkezet. Ha kondritról van szó, akkor erősen metamorfizálódott (felmelegedett) meteoritról lehet szó, akár 6-os petrológiai osztállyal. A mérések hamarosan eldöntik a kérdést.

Forrás: Thairath, Pitsanulok News, Bangkok Post, Nation TV, MGRonline internetes kiadásai, Thaiföld.