Rejtélyes kettős fényes folt látszik a Ceres törpebolygón

A Dawn űrszonda legújabb felvételein a Ceres nevezetes fényes foltja kettősnek bizonyult. A bizarr látvány magyarázata egyelőre teljesen bizonytalan.

A NASA Dawn űrszondája folytatja a kutatókat meglepő képek küldését a Ceres törpebolygóról. A 2015. február 19-én mintegy 46 ezer kilométer távolságról készült felvételeken a Ceres régebbről is ismert nevezetes fényes foltja kettős szerkezetet mutat: a folt mellett közvetlenül egy nála halványabb, de szintén nagyon feltűnő kisebb fényes folt figyelhető meg. A kettős fényes folt egy nagyobb mélyedés aljzatán látszik.

20150226_ceres_kettos_fenyes_foltja_1
Mi világít a Ceres felszínén? Egyelőre teljes rejtély. (NASA)

A következő képen kinagyítva láthatjuk a fényes foltokat. Valamennyire sejthető, hogy a mélyedés aljzata kicsit nagyobb területen is fényesebb a környezettől, ugyanakkor a foltok továbbra is felbontatlanok, tehát valódi méretüket még mindig nem tudjuk.

20150226_ceres_kettos_fenyes_foltja_2
Közelkép a furcsa kettős foltról. (NASA)

A már korábban is ismert fényes folt kettősségének, illetve a Dawn-szonda képein látható többi fénylő területnek az eredetét ma még rejtély fedi. Chris Russell, a Dawn-program vezető kutatója szerint a kettős fényes folt esetleg vulkáni tevékenységre utal, mint például jégvulkáni aktivitásra, de Russell óvatosságra int, hiszen előbb meg kell várni a még jobb felbontású felvételeket. Az űrszonda a tervek szerint március 6-án pályára áll a Ceres körül, így szerencsére már nem kell sokat várni a részletesebb képekre. Az is lehet egyébként, hogy a felszínt nagyobb fényvisszaverő képességű anyag borítja kis foltokban.

20150226_ceres_kettos_fenyes_foltja_3
A Ceres meglepően komplex égitestnek tűnik. (NASA)

Itt jegyezzük meg, hogy noha a Ceres és a Pluto a Nemzetközi Csillagászati Unió 2006-ban kelt határozata alapján törpebolygónak minősül, a csillagászok egy része szerint át kellene gondolni, hogy nem lenne-e célszerű a Plutót ismét nagybolygónak, a Cerest pedig kisbolygónak nevezni, tekintettel a Dawn és New Horizons űrszondák várható eredményeire. Bárhogy is alakul, a Naprendszer kutatása továbbra is rendkívül izgalmas terület.