Gloria: a robottávcsöves csillagászati közösségi hálózat

Két, manapság divatos fogalom közösségi hálózat és polgári tudomány összeházasításával, a Madridi Politechnikai Egyetem Montegancedo Obszervatóriumának koordinálásával egy világméretű robottávcső-hálózat kiépítése zajlik négy kontinens 14 obszervatóriumában.

A Gloria-n keresztül elérhető robottávcsövek a világtérképen

A 2012-ben induló, 3 év futamidejű és 2,5 millió euró összköltségvetésű európai Gloria projekt (GLObal Robotic telescopes Intelligent Array) egy olyan közösségi hálózat lesz, melynek elsődleges célja a csillagászat tanítása és tanulása, valódi távcsövekkel, ingyenes hozzáféréssel.

A projekt magja 17, interneten keresztül irányítható távcső lesz. A vezérlés egy egységes szoftverkörnyezet, a Montegancedo Obszervatórium által fejlesztett és tesztelt Ciclope Astro segítségével történik majd. A 17 távcső mellett két tudományos kísérlet is a projekt részét képezi majd, melyeket a nagysikerű Galaxy Zoo oxfordi készítői koordinálnak.

A Gloria ezeken felül oktatási célú tevékenységeket is vállal majd, például csillagászati események internetes közvetítését.

Képernyőkép a Ciclope Astro szoftver távcsővezérlő komponenséről

A távcsőidő kiosztása a csatlakozott tagok között a webkettes közösségek által már sikeresen alkalmazott karma technika segítségével történik,  ami folyamatosan frissített, mérhető elismertséget, vagy értékelést rendel minden felhasználóhoz az ötletei, tevékenységei és a közösség által adott szavazatok alapján.

Az amatőrcsillagászat mellett a polgári csillagászat egy gazdag, és egyre bővülő terület. A jelenleg is futó Zooniverse projekthez önkéntesek százezrei csatlakoztak a világ minden tájáról 2007 óta, hogy többek között napfelvételeket, a Hubble űrtávcső képeit, a Kepler űrtávcső fénygörbéit tanulmányozzák, és mindeközben hasznos tudományos munkát is végezzenek. A Gloria szervezői remélik, hogy az ő projektjük is hasonló érdeklődést fog majd kiváltani. Konkrét tudományos célokat még nem határoztak meg, hagyni fogják, hogy a tagok saját ötletek megvalósításába vágjanak majd bele a műszerekkel. Persze elképzelhető, hogy felkérik majd az amatőröket, hogy mérjenek például exobolygókat, napfoltokat, földközeli kisbolygókat is.

A projekt ideje alatt egy alapítvány gyűjti össze a létrejött tudásanyagot, dokumentációkat, nyílt szoftvereket, és ugyanez az alapítvány gondoskodik majd arról is, hogy a Gloria végeztével a kialakult közösség tovább növekedhessen, és folytathassa a munkáját is.