Montsec: új amatőr észlelőállomás Spanyolországban

Az egyre növekvő fényszennyezés miatt az Agrupación Astronómica de Sabadell (Sabadelli Csillagászati Egyesület) vezetői úgy döntöttek, hogy a tagság számára biztonságos és fényszennyezéstől mentes helyszínen olyan észlelőépületeket alakítanak ki, amelyekben elhelyezhetik saját, állandó felállítású műszereiket. Az egyszerű kivitelű, letolható tetejű egységekben az észlelőmunkához szükséges legfontosabb technikai feltételek is adottak (elektromos áram, internetkapcsolat stb.).

Az Agrupación Astronómica de Sabadell székháza Sabadellben, nem messze Barcelonától.

A Montsec-masszívumot törvény védi a fényszennyezéstől, ezért ezen a területen alakítják ki a Montseci Csillagászati Parkot. A hegytetőn épül fel a Csillagászati Obszervatórium, itt egyetemi kutatások folynak majd. A déli lejtőn kap helyet egy olyan bemutatóhely, ahol az érdeklődő nagyközönség számára kínálnak programokat. Ennek közelében alakítja ki a sabadelli egyesület az amatőrcsillagászok számára épülő észlelőközpontot, melynek koncepciója már első pillantásra is igen meglepő.

A sabadelli amatőrök épülő észlelőközpontja a Montsec-masszívumban

A sabadelliek bázisa 5700 m²-en terül el. A tagság és az érdeklődő amatőrök számára nem kevesebb, mint 31 egyforma kialakítású észlelőházikót állítottak itt fel, egy további épület pedig az egyesületi észlelőmunkát szolgálja. A hordozható távcsövek számára egy nagyobb betonozott területet is készítenek, így könnyítve meg az észlelők számára a műszerek telepítését. Az egyesületi észlelőházban hamarosan felállítják a szervezet robottávcsövét, melyet a sabadelli központi obszervatóriumban található kontrollszobából használhatnak a tagok.

A tervezett észlelőközpontban 32 letolható tetős kis csillagvizsgálóban helyezhetik el a sabadelli amatőrök saját műszereiket

Az Agrupación Astronómica de Sabadell Spanyolország legfontosabb csillagászati csoportja, taglétszáma ezer fő. A szervezet példaszerűen kialakított sabadelli központi épületében kiállítóterem, előadóterem, könyvtár, irodák, műhely és jól felszerelt csillagvizsgáló várja a csillagászat iránt érdeklődőket.

Az Agrupación Astronómica de Sabadell honlapja: http://www.astrosabadell.org/