Antianyag a Tejútrendszer centrumában

Az ESA Integral szondája a gammasugarak hullámhosszán tanulmányozza Tejútrendszerünkben az anyageloszlást. Ilyen szempontból kiemelten fontos a radioaktív alumínium által kibocsátott 1809 keV-os sugárzás, amikor az alumínium magnéziummá bomlik.

Az Integral szonda hamisszínes felvétele 2002. decembere és 2003. márciusa között készült a Tejútrendszer középpontjáról (ESA PR)

Az alumínium felezési ideje egymillió év, elsősorban szupernóvákból származhat, de emellett vörös és kék óriások csillagszelei is gyarapítják. Az Integral megfigyelései során a szintén szupernóva-robbanásokkal kiszóródó radioaktív vas eloszlását is vizsgálták. A  két eloszlás összehasonlításával kiderülhet, hogy az alumínium mekkora hányadáért felelnek szupernóvák. A megfigyelés nehézsége, hogy a radioaktív vas sugárzása sokkal gyengébb, ezért hasonló felmérésre az Integral előtt nem került sor, az új eredmények jövőre várhatók. Az eddigi megfigyelések is szolgáltak érdekességgel: az alumínium bomlása során kevés antianyag is keletkezik, amelynek 511 keV-os sugárzása rögzíthető. Úgy tűnik, hogy a Tejútrendszer centrális vidékén több az antianyag, mint ami csak az alumínium bomlásából származhat.

Forrás: ESA News, 2003.11.11.