Gigászi mennyiségű hajszőkítő egy csillagközi gázfelhőben

Hírportálunkon több alkalommal is beszámoltunk már arról, hogy a szakértők egyre összetettebb molekulákat találnak a csillagközi térben. Ezúttal egy kevésbé összetett, ám bizonyos kémiai folyamatokban (így például a vízmolekulák kialakulásában) fontos szerepet játszó molekula, a hidrogén-peroxid nyomaira sikerült bukkani egy távoli gázfelhőben.

P. Bergman (Onsala Space Observatory, Svédország) és munkatársai az Európai Déli Obszervatórium műszerparkjába tartozó, az 5000 méteres magasságban fekvő, chilei Chajnantor-fennsíkon lévő APEX (Atacama Pathfinder Experiment telescope) berendezéssel vizsgálták a Rho Ophiuchi nevű csillagkeletkezési területet. A 400 fényévre lévő régióban lévő, hideg (kb. -250 Celsius-fok hőmérsékletű) gáz- és porfelhők jelentős részben hidrogénből állnak, de kis mennyiségben más összetevőket is tartalmaznak. A milliméteres és szubmilliméteres tartományban érzékeny APEX révén a svéd-német vezetésű kutatócsoportnak először sikerült detektálni hidrogén-peroxid (H2O2) molekulák sugárzását a csillagközi térből.

A Rho Ophiuchi csillagkeletkezési terület (apod.nasa.gov, Adam Block/KPNO Visitor Program/NOAO/AURA/NSF).

A vegyiparban (így például a szépségiparban) elterjedten használt anyag Földünk légkörében is jelen van, s fontos szerepet játszik az ózon- és vízmolekulák különböző kölcsönhatásaiban. A szakértők szerint azonban a kozmikus élet szempontjából még ennél is nagyobb a hidrogén-peroxid jelentősége: kulcsszerepe lehet a víz kialakulásában. Az elképzelések szerint a csillagközi térben lévő porszemcsék felületén, a hidrogén- és oxigénmolekulák egyesüléséből hidrogén-peroxid molekulák jönnek létre, majd a további hidrogénmolekulákkal való kölcsönhatások eredményezik a vízmolekulák kialakulását. Mivel a jelenlegi elképzelések szerint Földünk vízkészletének nagy része a világűrből származik, a mostani felfedezés fontos fejlemény az élet kialakulásának egyik első, közvetett lépésének megértésében.

Forrás: ScienceDaily, 2011.07.06.