Ismét bolygókat lát a Kepler-űrtávcső

A Kepler balsorsáról szóló hírek erősen túloznak: az űrtávcső rendben működik, és már meg is figyelte első bolygóátvonulását. A mérés igazolja, hogy két lendkerékkel is képes lesz új világokat felfedezni.

A Kepler-űrtávcső tavaly május óta, mikor a második lendkereke is meghibásodott, nem gyűjtött csillagfényt. Bár a sorsa igen kétségesnek tűnt, év végére körvonalazódni látszott, hogy hogyan lehet mégis megmenteni a NASA második legnagyobb, látható fényben dolgozó űreszközét a korai kikapcsolástól. A K2 fedőnevű, új küldetés során a Nap sugárnyomásával szemben egyensúlyozva tartja magát egy adott égterület felé fordulva a Kepler.

20140211_k2_wasp28_kep1

De a puding próbája az evés: élesben is ki kellett próbálni, hogy a felvázolt üzemmódban képes-e elég pontos fényességeket mérni. 2013 decemberében egy hat napos teszt során már úgy tűnt, hogy a válasz igen. Egy közepesen fényes, 12 magnitúdós csillag adatait elemezve arra jutottak, hogy egy Föld-analógnak megfelelő, hat óra hosszú fedés alatt a zaj mindössze 80 ppm (milliomodrész), ami csak körülbelül négyszerese az eredeti üzemmód zajszintjének. Ez fantasztikus eredmény volt, hiszen a korábbi, konzervatív becslések legalább néhány száz ppm-es mérési pontatlanságot vetítettek előre.

Idén januárban aztán a Kepler egy hónapig a Halak csillagkép felé fordult, és egy újabb tesztsorozatba kezdett. Ez a méréssorozat már sok tekintetben megegyezett a végleges K2 üzemmód elvárásaival. A területen egy darab, régebbről ismert exobolygó is található, a WASP-28b. Természetesen a forró Jupiter fedéseit is kereste az űrtávcső, és meg is találta!

20140211_k2_wasp28_kep2
A WASP-28b fedése. A pontok szórása becsapós: ezek itt egy perces, gyors mintavételezésű mérések. Normál üzemmódban fél órás integrációt használ az űrtávcső, amivel a szórás is jóval kisebbé válik. Forrás: Tom Barclay.

Tom Barclay (NASA Ames), a küldetés előkészítésén dolgozó egyik kutató blogposztjában azt írja, hogy a WASP-28b megfigyelése nagyon jó alap annak meghatározására, milyen bolygókat lesz képes a Kepler megfigyelni a K2 küldetés alatt. Egyelőre úgy tűnik, hogy a pontosság megfelelő lesz ahhoz, hogy akár Föld-méretű égitesteket is azonosítsanak fényes, közeli, Naphoz hasonló, G-K színképtípusú csillagok körül, illetve halványabb, M-típusú vörös törpék körül is.

20140211_k2_wasp28_kep3
A K2 tervezett mérési területei az Ekliptika mentén. A Field 0-t mindenképp észlelni fogja, a többiről a felülvizsgálat eredménye dönt.

Eközben a Kepler, még a tavasszal lejáró, első meghosszabbítás pénzügyi keretéből egy teljes, 80 napos K2 kampányt is végre fog hajtani, 2014. márciustól májusig. Az Ikrekben található területre, ami az M35 nyílthalmazt is magában foglalja, 126 igénylés érkezett be a világ kutatóitól, akik összesen 110 000 csillagot javasoltak megfigyelni. A nagy érdeklődés is igazolja, hogy a csillagászok továbbra is számítanak a Keplerre: bízunk benne, hogy május végén a NASA Senior Review (kétéves felülvizsgálat) is további támogatásra méltónak találja majd a K2 programot.

Forrás: Tom Barclay, New Scientist