04 – Magyarországi távcsövek, csillagvizsgálók

Piszkéstető

Az MTA Konkoly Thege Miklós Csillagászati Kutatóintézetének Piszkéstetői Obszervatóriumában, amely a Mátra egyik csúcsán épült, 1962-ben kezdte meg működését a 60/90/180 centiméteres (belépő nyílás/főtükör átmérő/fókusz) Schmidt-rendszerű távcső, amit a jénai Zeiss-művekben készítettek.

A piszkéstetői Schmidt-távcső

50 cm-es távcső Piszkéstetőn

A következő teleszkóp, amivel 1967-ben végezték az első észleléseket, egy 50 centiméteres Cassegrain-rendszerű távcső. Fotométerével csillagok fényességének időbeli változását, azaz változócsillagokat vizsgálnak.   A Magyarországon legnagyobb tükörrel rendelkező távcsövet 1974 végén adták át Piszkéstetőn. Ez egy 1 méteres tükörátmérővel rendelkező Ritchey-Crétien-Coudé rendszerű teleszkóp. Korábban fényképeket készítettek vele (nagy üveglemezeken volt a fotoemulzió) és fotoelektron-sokszorozós fotométert használtak, újabban CCD kamera a detektor.

A piszkéstetői 1 méteres átmérőjű távcső

Debrecen

1958 óta működik Debrecenben a Napfizikai Obszervatórium, melynek fő műszerei a koronográf és a fotohéliográf. A fotohéliográffal a Nap teljes látszó korongját fényképezik. A koronográf objektívje 53 centiméter átmérőjű egytagú lencse. A 12 méteres effektív fókusztávolságnak köszönhetően az észlelt napkorong átmérő 12 centiméterre növelhető.

Fotohéliográf

Koronográf

Svábhegy

Az MTA KTM Csillagászati Kutatóintézete a budai Svábhegyen található. Itt 1928 óta működik egy 60 centiméteres Cassegrain-típusú teleszkóp, melyet a közelmúltban teljesen felújítottak, automatizáltak.

Baja

A Bajai Bemutató Csillagvizsgáló Intézetét 1955-ben nyitották meg, később az MTA Csillagászati Kutatóintézete részeként működött, majd a Bács-Kiskun Megyei Önkormányzat tulajdonába került. 1997-ben felújították a csillagvizsgáló épületét és felfrissítették a műszerparkot is. Jelenleg egy 50 centiméter átmérőjű Ritchey-Chrétien távcsővel végeznek kutatásokat és egy 20 centiméteres Schmidt-Cassegrain teleszkóppal rendelkeznek.

Baja

Baja – 20cm-es Schmidt-Cassegrain távcső

Baja – 50 cm-es Ritchey-Chrétien teleszkóp

Szombathely

Szombathelyen a Eötvös Loránd Tudományegyetem Gothard Asztrofizikai Obszervatóriuma működik. Fő műszerük egy 60 centiméter tükörátmérőjű Cassegrain távcső.

Szombathely – Az 1972-ben átadott kupola

Szombathely – Cassegrain-távcső

A Szegedi Csillagvizsgáló

Szegedi Csillagvizsgáló

A Szegedi Tudományegyetem obszervatóriumában egy 40 centiméteres Cassegrain teleszkóp, és egy 28 centiméter átmérőjű CG-11 Celestron típusú tükrös távcső működik CCD kamerákkal. Több kisebb teleszkóp segítségével minden pénteken este bemutatásokat tartanak.

Szeged: kisebb távcsövek a bemutatásokhoz

A szegedi 40 cm-es Cassegrain távcső

Csillagász képzés

Hazánkban két helyen képeznek csillagászokat: Az ELTE (Eötvös Loránd Tudományegyetem) és az SZTE (Szegedi Tudományegyetem) fizika alapképzése utáni egyik mesterszakon.

Csillagászati ismeretterjesztés

A Magyar Csillagászati Egyesület tagjai között sok szakcsillagász és amatőrcsillagász, vagy "csak" érdeklődő található. Az MCSE adja ki a Csillagászati évkönyvet és a Meteor havilapot. A csillagvizsgálókon kívül érdemes ellátogatni a planetáriumokba is.

A TIT Budapesti Planetáriuma