• csillagaszat.hu
    csillagászat.hu
    Csillagászati hírportál
    bdsm forum

05 – Földi nagy optikai távcsövek

Az 1990-es évektől sorra épültek a 8-10 méteres átmérőjű óriástávcsövek, ezekből mutatunk be néhány fontosabbat. A következő évtizedben már 20-50 méteres mozaik-tükrös optikai teleszkópokat készítenek, sőt, jó ütemben halad a 100 m átmérőjű, 2000 darab szabályos hatszög alakú tükörből álló gigász (az OWL) kivitelezése.

Keck-teleszkópok

A távcső-párost Hawaiiban a Mauna Kea vulkán szélén lehet megtalálni. Egymástól 85 méterre helyezkednek el. Mindkettő 10 méteres főtükörrel van felszerelve, a tükrök 36 hatszögletű szegmensből állnak. Az elsőt 1993 májusában, a másodikat 1996 októberében kezdték el használni. A két távcső tulajdonképpen egy 85 méter bázistávolságú interferométert valósít meg. A 2000-es évek elején a legjobb teljesítményű csillagászati műszer az optikai tartományban.

Keck

A két Keck teleszkóp kupolája. A méretet a kamionok érzékeltetik

A nyitott Keck-kupolák

Távcső-óriások a Mauna Kea tetején

A Keck távcső mozaik-tükre építés alatt (közepén egy ember ül)

Subaru

A Subaru a japánok legnagyobb teleszkópja, ami a Keck távcsövekhez hasonlóan Hawaiiban található, a Mauna Kea-n, 4200 méter magasságban. Az optikai és közeli-infravörös tartományban észlelő távcső tükörátmérője 8,3 méter, a magassága 22,2 méter, a maximális szélessége 27,2 méter. A méreteit megnézve joggal sorolhatjuk az óriás teleszkópok közé, illetve az új generációs távcsövekhez, és erre a címre a fejlett technikájával is rászolgál.

A Subaru kupolája a Keck szomszédságában

Subaru

A japán Subaru távcső

Gemini

A Gemini két iker teleszkópból áll. A kettős egyik tagja az északi (Hawaii), a másik tagja a déli (Chile) féltekén található. Kinézetre teljesen egyformák, mindkettő 8,1 méteres tükörrel van felszerelve.

Az egyik Gemini főtükre

Az északi Gemini kupolája (Hawaii, Mauna Kea)

A főtükör szállítása a déli Gemini távcsőhöz (Chile)

Az északi Gemini távcső

VLT (Very Large Telescope)

A VLT az Európai Déli Obszervatórium négy darab 8,2 méteres távcsőből álló megfigyelő bázisa Chile magas hegyei között. A csúcstechnikájú teleszkópok az Antu (Nap), Kueyen (Hold), Melipal (Dél Keresztje) és Yepun (Szíriusz) nevet viselik. Ha egyszerre vizsgálnak egy célpontot akkor az olyan minőségű képet eredményez, mintha egy 16,4 méteres távcsővel figyelnénk meg az adott objektumot. A VLT megfigyelései számos fontos, új eredményt hoztak.

A VLT 4 nagy kupolája a Paranal hegy tetején

1999 óta működik mind a négy óriástávcső

Az egyik 8,2 m-es távcső

Az adatív optikai rendszerben a tükrök kissé deformálhatók

Az adaptív optikával a légkör torzító hatását csökkenteni lehet, az égitestekről sokkal élesebb kép kapható

A HST és a VLT egyik távcsöve felvételének összehasonlítása (az adaptív optika eredménye)

Két vagy több távcsővel egyidejűleg megfigyelve egy égitestet, részletgazdagabb, jobb felbontású képet kapunk (interferometria)

HET (Hobby Eberly Telescope) és SALT (Southern African Large Telescope)

Az amerikai HET Texasban és a SALT a Dél-afrikai Köztársaságban 9-10 méteres főtükre szegmensekből áll. A távcsövek mechanikai szerkezetét leegyszerűsítették, így a költségek jelentősen kisebbek voltak, mint a hasonló méretű műszerek esetében.

HET

A dél-afrikai SALT távcső

LBT (Large Binocular Telescope)

Az amerikai LBT két 8,4 méteres főtükörrel rendelkezik, ezek a jelenleg legnagyobb, egybeöntött optikai elemek.

Az LBT egyik 8,4 méteres üvegtükre az öntés után

Az LBT szerkezete

Az LBT építése

Az LBT kupolája

Tervezett óriástávcsövek

{mp4remote}http://tudasbazis.csillagaszat.hu/files/images/tudastar-videok/csill-eszkozok/optikai-eszkozok/owl.mp4{/mp4remote}

Az OWL (Overwhelmingly Large Telescope)

Ez a bejegyzés Összetett optikai eszközök - távcsövek kategóriában van. Link könyvjelzője.
    • Magyarország megújul