Gyermeknap a Polaris Csillagvizsgálóban

2005. május 29.-én, gyermeknap délutánján az ifjabb korosztály tagjai általában családostul érkeztek a Polaris Csillagvizsgálóba, így a programokat is ennek megfelelően állítottuk össze. A teraszon egy 120 milliárdod részére kicsinyített Naprendszer-modell mutatta be, hogy mekkora a Föld, és a többi bolygó mérete egymáshoz képest. A korlátra helyezett méretarányos gömbök alatt rövid tájékoztatót is olvashattak az érdeklődők: összehasonlíthatták mennyi ideig tart egy nap vagy egy év az adott bolygón, mennyivel nehezebb az a Földünknél és hány fok uralkodik a felszínén.

A nagybolygók alatti magyarázó feliratok (balra). A Szaturnusz, és a Jupiter (jobbra), a távolban pedig a fal közelében a gombostűfej méretű Föld-típusú bolygók az apró, fehér műanyag dobozokon

A nap fő célpontja természetesen maga a központi csillagunk: a Nap volt, amely a gyenge aktivitás ellenére két látványos foltcsoporttal is szolgált. Központi csillagunk felszínét biztonságos napkivetítéssel, illetve Herchel-prizmás napszűrővel vizsgálhatták a gyerekek.

A Nap felszínének biztonságos megfigyelése Herschel-prizmával (balra) és kivetítéssel (jobbra)

Az előadóteremben diavetítéses bemutató zajlott, míg a programokat végiglátogatók befejezésül egyszerű, kivágható napórát készíthettek maguknak. A Polaris Csillagvizsgáló szakkörösei pedig földgömbbel és rajzokkal igazították útba azokat, akik nem értették pontosan, miként is működik a napóra, és hogyan használhatják majd otthon. A teraszon felállított nagy, árnyékvető rúd segítségével az egymás után érkező gyermekcsoportok a betonra krétával jelölték be az árnyék pillanatnyi helyzetét és megfigyelhették annak vándorlását. A rendezvény lebonyolításában a Polaris Csillagvizsgáló szakkörösei működtek közre.

Napóra készítése (balra) és egy fiatal szakértő nyilatkozata a sajtónak (jobbra)