Fekete lyuk a Marson

A vörös bolygó körül keringő Mars Reconnaissance Orbiter marskutató szonda HiRISE műszerével nagyfelbontású képeket készített az eredetileg a Mars Odyssey felvételein felfedezett furcsa fekete foltok egyikéről. Az alábbi fotón látható, kb. futballpálya nagyságú sötét lyuk az Arsia Mons vulkán oldalában található, és olyan mély, hogy a Nap fénye sem tudja bevilágítani.

Fekete folt az Arsia Mons oldalában. A kép 2007. május 7-én készült a Mars Reconnaissance Orbiter HiRISE műszerével, míg nagyobb méretű változat itt található.

A legnagyobb felbontású kép (25 cm/pixel) az Arsia Mons oldalában található sötét foltról. A lyuk pereme rendkívül egyenetlen (balra), míg belsejéről még szélsőséges képfeldolgozás sem mutat meg részleteket (jobbra).

A nagyfelbontású kép alapján kizárható, hogy a folt valamilyen becsapódás következményeként keletkezett volna, mivel hiányoznak az arra utaló egyéb nyomok. A legkézenfekvőbb magyarázat, hogy a sötét lyukak mély barlangok bejáratai, nagy valószínűséggel beomlott üregek, amelyek falait nem láthatjuk, mivel azok vagy teljesen függõlegesek vagy túlnyúlnak az üregen. Egyes elképzelések szerint akár kedvező feltételeket biztosíthatnak a marsi élet számára is – feltéve, hogy tényleg létezik valamilyen életforma a bolygó felszínén.

Hét sötét folt a Mars Odyssey által készített korábbi képeken.

NASA JPL Image Release, 2007. május 23.

The Planetary Society, 2007. május 23.