Hamuszürke fény, napkorona, üstökös

2070

A brnoi műszaki egyetem három munkatársa, Miroslav Druckmüller, Peter Aniol és

Vojtech Rusin felvétele méltán lett a hírneves Astronomy Picture of the Day (APOD) honlap szeptember 20-ai címlapképe. Az augusztus 1-jei napfogyatkozás alatt készített 55 felvételükből összeállított kompozit képen a csodálatos napkorona mellett jól látható a Hold felénk néző oldala is, melyet a Földről visszaverődő napfény világít meg. A hamuszürke fény jelensége félholdnál kisebb fázis esetén az éjszakai égen látható holdsarló ívében szabad szemmel is megfigyelhető. Ami azonban a számunkra a legfontosabb, hogy a digitális technikának köszönhetően rengeteg csillag is feltűnik a képen, a határfényesség valahol 9,5-10 magnitúdó körül jár!

Az APOD szeptember 20-ai felvétele napkoronával, hamuszürke fénnyel, a jobb felső negyedben pedig a Praesepe (Jászol, M44) nyílthalmaz csillagcsoportjával.

Július 31-én riasztás érkezett a Minor Planet Center-ből, hogy a SOHO napkutató szonda felvételein egy új napsúroló üstökös tűnt fel, amely a másnapi teljes napfogyatkozás idején fogja elérni napközelpontját. Ez kiváló lehetőséget jelentett arra, hogy a pár perces sötétség idején a számtalan gyönyörű jelenség mellett még egy napsúroló üstököst is megfigyeljenek a szerencsés észlelők. Nem ez lett volna az első eset, ugyanis az 1882. május 17-ei teljes napfogyatkozást Egyiptomból megfigyelő csillagászok láttak és fotóztak is egy görbült csóvájú üstököst a Nap közelében, melyet csak abban a néhány percben lehetett megfigyelni, soha többé nem látta senki. A C/2008 O1 (SOHO) névre keresztelt üstököst (felfedezője egy kínai amatőrcsillagász, Hua Su) többen is keresték vizuálisan augusztus 1-jén, de mindeddig nem kaptunk hírt pozitív megfigyelésről.

A kinagyított felvételen jól látható a C/2008 O1 (SOHO)-üstökös.

A szeptember 20-án publikált kép azonban annyira jó minőségű, hogy a lengyel Michal Kusiak azonnal elkezdte átvizsgálni, egy oda nem illő égitestet keresve. A próbálkozásokat pedig siker koronázta! A felvételen jó látható egy oda nem illő folt egy 8,2 magnitúdós csillag közelében (a fenti képen bejelölve). Az üstökösök és kisbolygók esetében azonban az észlelés végső bizonyítéka az égitest elmozdulásának észrevétele, amihez viszont két különböző időpontban készült felvétel szükséges. Csakhogy van két különböző időpontban készült felvétel, mivel a brnoi kutatók két expedíciót is szerveztek! Az egyik csoportjuk Novoszibirszkből, a másik pedig Mongóliából fotózta a jelenséget, ami 20 perces időkülönbséget jelent.

A jobb felső sarokban ide-oda ugráló apró folt a SOHO-üstökös. A csillagtól távolabbi helyzet a novoszibirszki, a közelebbi a mongóliai felvétel.

A két felvételt összehasonlítva egyértelműen látható az égitest elmozdulása, és még az üstökös jelleg is felismerhető, hiszen a pontszerű csillagokkal ellentétben az égitestnek egyértelmű kiterjedése és megnyúltsága van. A pozitív megfigyelés egyben azt is jelenti, hogy a SOHO napkutató szonda által eddig felfedezett több mint 1500 napsúroló üstökös közül ez az első, amelyet a földfelszínről is sikerült megfigyelni, igaz, egy teljes napfogyatkozás is kellett hozzá.