Jupiter a visszapillantóban

A NASA Juno nevű Jupiter-szondája 2018. szeptember 6-án, a 15. Jupiter-közelség utolsó perceiben készített lenyűgöző felvételt a bolygó déli féltekéjéről. A kép készítésének idején a Juno nagyjából 90 ezer kilométerre közelítette meg a Jupiter magaslégköri felhőzetének tetejét.

A Jupiter örvényekkel teli déli féltekéje a Juno felvételén. A képfeldolgozás Gerald Eichstädt munkája. Forrás: NASA/JPL-Caltech/SwRI/MSSS/Gerald Eichstädt

A Juno szondát 2011. augusztus 5-én bocsátották fel egy Atlas V-551 hordozórakétával, azzal a céllal, hogy a Jupitert 32 alkalommal megkerülve adatokat küldjön a bolygó felhőstruktúrájáról, belső szerkezetéről, mágneses teréről és egyéb fizikai jellemzőiről. A tudományos műszerek mellett egy színes kamerával, a JunoCammel is ellátták, hogy a nagyközönség számára készítsen részletgazdag felvételeket a Jupiter pólusairól.

A JunoCam nyers képei, valamint a már feldolgozott felvételek bárki számára elérhetőek a Southwest Research Institute Juno-küldetés honlapján. A 15. Jupiter-közelség nyers fotói innen tölthetők le. Érdekes pólusközeli felhőstruktúrákat a Szaturnuszon is megfigyeltek a közelmúltban, erről legutóbb ebben a cikkben számoltunk be.