Nyílthalmaz és planetáris köd

Takács András, Középső-Hajag

A téli Tejút déli vidékein, a Puppis (hajófara) „tetején”, vagyis északi határán egy sor fényes nyílthalmazt figyelhetünk meg derült, tiszta éjszakákon. Ezek egyike az M46 (Messier 46) jelű, csillagokban igen gazdag halmaz. A népes csillagcsoportot, melynek összfényessége 6,0 magnitúdó, a francia üstökösvadász Charles Messier fedezte fel, 1771. február 19-én. A teleholdnyi égrészen, 27′-es területen mára több mint 500 halmaztagot azonosítottak. Az M46 valódi kiterjedése 30 fényév, távolsága pedig 5400 fényév.

A nyílthalmaz bal oldalán zöldes ködösséget láthatunk, ez nem más, mint az NGC 2438 jelű planetáris köd. Szép lenne, ha az M46-hoz tartozna, azonban a valóságban jóval közelebb van hozzánk, mint a nyílthalmaz, távolsága mintegy 2900 fényév.

A hét csillagászati képét Takács András készítette 2006. december 16/17-én a Bakony egyik hegycsúcsáról, az amatőrcsillagászok által gyakran látogatott Középső-Hajagról. Az egész országot borító ködtenger fölé éppen hogy kiemelkedő Hajagon ideális körülmények mellett lehetett asztrofotózni, amit a mellékelt kép is igazol. A fotó 200/1000-es Newton-távcsővel és Canon EOS400D fényképezőgéppel készült, ISO 1600 érzékenység mellett. A 22×4 perc expozícióval felvett képekből Éder Iván segítségével készült el az M46-ot és a planetáris ködöt ábrázoló fotó, mellyel szerkesztőségünk boldog új évet kíván minden kedves látogatónknak!