Célpont: a 106-os számú galaxis!

A tavaszi égbolt egyik nem túl jelentős csillagképe a Canes Venatici, a Vadászebek. A csillagszegény égterületen viszont nagyon is jelentős csillagvárosokat figyelhetünk meg. Egyikük az M106.

Fényes Lóránd, Balatonalmádi

Messier eredeti katalógusának 103 címszava volt, de néhány további galaxist és egy gömbhalmazt még feljegyzett munkatársával, Méchainnel. E galaxisok közül kettő kissé délre van a Göncölszekértől: az M106, amellyel 1947-ben Hogg egészítette ki a katalógust, illetve az M109, amelyet Owen Gingerich, a neves csillagászattörténész, Messier kutatója vett fel a listába.

Az M106 galaxis. A felvétel 300/1200-as Newton-reflektorral készült, összesen 12 órányi expozíciós idővel. Bővebben lásd: http://fenyeslorand.hu/m106/

Az M106 mintegy 25 millió fényév távolságban található tőlünk, megközelítőleg 480 km/s sebességgel távolodik. Tömege nagyjából 100 milliárdszorosa a Napénak. Középpontjában egy szupernagy tömegű fekete lyuk található, melynek tömege nagyjából 36 millió naptömeg. A fekete lyuk vonzása miatt a környező csillagközi gáz a fekete lyuk felé áramlik, és közben mikrohullámú sugárzás keletkezik.

A fénykép a Bay Zoltán Tehetséggondozó Alapítvány Csillagászati és Környezetvédelmi Oktatóközpontjának támogatásával készült el. Köszönet a műszerek rendelkezésre bocsátásáért!

További információk Fényes Lóránd honlapján.