A Herkules kisebbik gömbhalmaza

2018. július 15-én egy méltatlanul elhanyagolt gömbhalmaz felé fordítottam a távcsövem. Az M13-tól 9,5 fok távolságra található egy igen fényes és mutatós gömbhalmaz, amely szintén a Hercules csillagkép területén helyezkedik el. A gömbhalmaz a francia csillagász, Charles Messier katalógusának 92-es számú objektuma, amely viszonylag kisebb látszólagos átmérőjű mint az M13, viszont látványban úgy vélem, hogy felveszi vele a versenyt.
Majzik Lionel, Tápióbicske
A Messier 92 a gömbhalmazok között is öregnek számít, hiszen életkorát tekintve szinte egyidős az univerzummal. A legutóbbi becslések szerint a gömbhalmaz kb. 14,2 ± 1,2 milliárd éves lehet. Tömege 330 000 naptömeg, amellyel az M13 kb. félmilliós naptömegével szemben szintén alulmarad. A halmazban több mint egy tucat hosszabb periódusú RR Lyrae típusú változócsillagot ismernek a csillagászok, de számos röntgenforrást is felfedeztek már benne. A csillagcsoportosulás másodpercenként 112 kilométerrel közelebb kerül hozzánk, de természetesen 26 748 fényév távolságról aggodalomra semmi ok. Ellenben fontos objektum lehet majd 14 ezer év múlva a jövőbeli amatőr csillagászoknak, hiszen az égi pólusok precessziójának köszönhetően az északi pólustól csupán két fokra fog elhelyezkedni.
Érdekesség még, hogy Messier felfedezése előtt több mint három évvel korábban, 1777 decemberében Johann Elert Bode német csillagász is készített feljegyzést az objektumról. Manapság mindkettőjüket elfogadják egymástól független felfedezőknek.

A gömbhalmaz környezete tele van apróbb galaxisokkal. A kép szélein (főleg a gömbhalmaztól balra) több viszonylag kicsi és halvány csillagvárost észlelhetünk. A legismertebbek:  NGC 6329, NGC 6332, NGC 6336, NGC 6344, IC 4645. Ezeken kívül számos 15-16 magnitúdós PGC katalógusjelű galaxis is megmutatkozik a felvételen.

A kép az új felszerelésem első igazán komoly bevetése volt. Szerencsére sikerült egy tiszta, holdmentes éjszakát kifogni a Pest megyei Tápióbicskén.

Technikai adatok:

Tápióbicske, 2018. 07. 15.
Canon EOS 1300D (átalakítás nélkül)
60 x 60 sec light
18 flat
18 bias
18 dark
ISO 800
Egyedi építésű 200/800 mm-es Newton asztrográf karbon tubusban
Sky-Watcher EQ6-R Pro GoTo
Sky-Watcher f/4 kómakorrektor
50 mm-es mini vezetőtávcső
Lacerta/MGEN standalone autoguider

Feldolgozás: PixInsight, Nebulosity, Adobe PS, LR.

A képről további részletek, érdekességek honlapomon: https://www.lionelmajzik.com/m92/